03 mars 2024

Fina fisken som går att förbereda



 Här kommer det utlovade receptet på fisken jag bjöd på när jag hade tjejmiddag med mina kära vänner och f d kollegor Tina och Maria. Receptet hittade jag i boken jag fick i julklapp av sönerna. 
Sanna Töringes Olivoljeboken. Där heter receptet Fisk i vin och citron. Jag gjorde en variant på det eller la egentligen bara till lite blodapelsin för säsong och färg, liksom lite broccoli.  
Detta är receptet som det står i boken:


Fisk i vin och citron    4 portioner, ugn 200 grader i 15-20 min

1dl torrt vitt vin

3/4 dl olivolja

4 fiskfiléer (jag hade kolja och torskfilé, men sej eller gös föreslås också)

1 citron

1/4 fänkål

1 vitlöksklyfta

1 liten zucchini

några halverade cocktailtomater

1 salladslök eller färsk lök

salt och svartpeppar

Sätt ugnen på 200 grader. Jag körde varmluft. Häll vin och olivolja i en ugnsform och vänd fisken i spadet och låt den ligga kvar.

Skär citron, fänkål, vitlöksklyfta och zucchini tunt, halvera tomatetrna och dela löken.

Vänd ner grönsakerna och citronskivorna i spadet, salta och peppra. Baka i ugnen tills fisken är vit och fast. 

Kokt potatis till eller som jag gjorde en bekvämvariant och köpte frysta färdiga potatistimbaler som gick samtidigt i ugnen. Satte in de lite före bara efter vad som stod på förpackningen.

Tjejerna gillade fisken och det gjorde jag med. Kommer göra den fler gånger. Kändes fräscht och nyttigt. Jag brukar spara vin i frysen om det blir en skvätt kvar. Perfekt att ta fram till detta. Nästa gång ska jag testa med gös. Jag förberedde hela rätten och hade den i min fina ugnsform från Ståhl i kylen tills det var dags att sätta på ugnen.

Många fina recept i boken och kul att läsa om olivolja.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.