07 januari 2024

Vinterväder och en nygammal hobby

 Kylan håller i sig så snön är kvar. Vi har njutit av vintervädret och åkt lite längd. Men också bara myst lite inomhus. Vi var till Fullerö golfbana utanför Västerås och åkte i fredags. Men spåren där var rätt dåliga så kändes mest som man mest masade sig runt. Skönt ändå och vackert med sol, snö och mistlar i träden.




Göran var hurtigare än mig och fortsatte åka på Apalby. Det var bättre spår där på fotbollsplanerna. Jag åkte hem och duschade och satte fart på stickorna. Har börjat sticka på en islandströja. Så himla roligt. Härligt ullgarn Léttlopi från Island som jag fick fatt på efter lite letande. Finns en fin garnbutik i Västerås som heter Yarn & garn som hade det hemma. Garnet är rätt snabbstickat och jag hoppas att inte själva mönstret på oket blir för komplicerat. Tror inte det för mönstret på tröjan som heter Riddari är väldigt populärt och det är kul att se hur många olika färgkombinationer som stickas. Jag har redan en Riddari som jag köpt på en trädgårdsdag i Enköping för något år sen. Ålskar den! Men nu ska jag testa att sticka själv.


Nu blir det en tröja till ena sonen. Lite andra färger men han gillade min så den blir liknande. Hade egentligen tänkt ljusbeige botten men fanns inte tillräckligt många nystan hemma så jag tänkte om för jag ville komma igång. Rikard gillar grönt så tror den blir bra till honom och färgerna känns som året runt.


Var ordentlig och stickade provlapp och allt innan jag körde igång så storleken ska stämma med mönstret. Mönstret är unisex och min tröja passade honom men jag gör bålen lite längre bara. Så glad att jag tagit upp stickning igen. Är ju jättekul! En sån här tröja har man ju i en evighet. Livets tröja! Blir bara skönare med tiden. La ut min i snön och det blev den så fin av. Jag gillar ull och tycker inte den sticks med långärmat under.

Går det bra så vill jag nog göra flera. Alla fall en till äldsta sonen Henrik också. Göran har redan en liknande så han är nöjd. Perfekt vinterhobby som går att kombinera med ljudbok, podd eller tv. Även om jag måste koncentrera mig och fokusera när själva mönstret stickas. Fick tips på två bra Vinterprogram som jag lyssnat på Tomas Sjödin och Kristin Kaspersen. Bra innehåll och musik också. Rekommenderas. 
 

Gjorde en annan tröja före jul som jag skickade till en liten tjej. Hoppas den kommer till användning när hon vuxit i den. Tänker att den blir fin till bruna ögon och blond kalufs. Det var ett garn i alpacka och merino. Väldigt mjukt.


Lite sockor har det också blivit. Har lärt mig hur man gör hälen genom att kolla på YouTube. Behändigt. Skönt med raggsockor nu när det är kallt. Kikade klart på serien om Karin och Carl Larsson, tyckte den var bra och intressant. Vi har ju varit vid Carl Larsson gården / Lilla Hyttnäs i Sundborn flera gånger senast i somras med vänner som hälsade på oss i stugan. Nu fick jag se insidan också. Beundrar framförallt Karin Larsson som var så före sin tid och hann med så mycket och en stor familj.
 


Ja det blev lite sommarbilder från Sundborn. Men än får vi njuta vinter ett tag och nästa vecka ska jag ta bort resten av julen. Har tagit undan en del men gör mig ingen brådska. Ljusstakarna lyser upp så de kan vara några dagar till. Belöningen till nästa helg blir nog en bukett tulpaner. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.