07 augusti 2021

Kräftor och kantareller

 Så kul att våra vänner prickade rätt dagar att hälsa på oss i stugan. Idag blev det rikligt med regn från eftermiddagen.

Plockade ihop en orange bukett till kräftorna med dillig Tandpetarsilja, Blomstermorot Dara, Dahlia och sommarrudbeckian Sahara.



Vi gick två små korta turer vid Tombo isgruva och vid Malingsbo klack. Det kändes att det var kallt i gruvan men såklart att man skulle varit där på våren eller försommaren för att ha sett det häftiga med isformationerna som bildas där. Får bli nästa år. Matsäcken som fick bli vår lunch smakade gott och tur att vi tog med några papperspåsar som vi kunde plocka kantareller i.



Svamplycka! Fina Marianne plockar glatt.


Tombo isgruva. Får komma ihåg att gå hit till våren och ha med en stark ficklampa. Isen ska kunna finnas kvar långt in på sommaren men inte efter detta årets varma juni och juli såklart. Men det var väldigt kallt där inne jämfört med utanför.


Utsikten från Malingsbo klack 317 m ö h. 


På kvällen blev det kräftor.  Lite enkelt tilltugg i form av lantchips, röd rom, rödlök och creme fraiche att plocka i sig medan kräftorna wokades. Fick receptet av en stuggranne för något år sen och vi tycker det är så gott.  Här är receptet på  Runes heta kräftor Tycker det tar kräftorna till en nivå till och så gott som omväxling. 



Jag hade även gjort en tomatpaj till eftersom jag har mängder med tomater. Hittade receptet i en Leva Bo tidning. Inga konstigheter. Börja med tomaterna som ska rinna av. Sen en vanlig pajdeg med 1 msk skånsk senap i sen gjorde man en röra med 3 gula lökar som skivades och fick svettats i en panna i ca 8 min sen svalna lite och blanda med  250 gram Ricottaost och två ägg, 2 msk vetemjöl och 2 dl riven ost. Jag tog Västerbotten och lite salt och peppar. Förgrädda pajskalet som naggats. Häll i lök och Ricottablandningen och fyll sen med 600 gram tomater i olika färger och storlekar som skivats och saltats med någon tesked salt och fått rinna av i sil en kvart. Häll över någon matsked god olivolja på tomaterna. Grädda i 200 grader i 45 min. Dekorera med basilika eller oregano vid servering. 

Jag gjorde pajen kvällen före och värmde och garnerade den bara sen innan vi skulle äta. Tycker ofta smakerna sätter sig lite mer då så ingen nackdel. Dessutom vill jag umgås med gästerna inte stå i köket så gillar att förbereda det som går. De nyplockade och stekta kantarellerna fick bli tillbehör och smakade himmelskt.
 




Gjorde även ett vitlöksbröd till. En smidig genväg med ett köpt grekiskt bröd som jag skar först i skivor fast inte ända i botten och hade på ett smör med vitlök och örter. Sen skar jag två snitt längs med så det blev rutat. Så värmer man det insvept i folie i fem minuter i 200 graders ugn och sen öppnar man bara folien och låter brödet få lite färg i fem-tio minuter till. Jag drog på grill några minuter. Eventuellt med lite riven Västerbottenost uppepå.



Ja en mysig och kul kväll blev det med våra goda vänner. Finväder dagen efter när dimman lättat så blev morgondopp och långfrukost i solen. Blir alltid mycket mer än bara en kväll när vänner sover kvar. Det har jag saknat under pandemin. 

6 kommentarer:

  1. Men så härligt med kräftskiva i goda vänners lag! Och svamp är ju en lyx att få plocka...
    Fina bilder och ha en skön vecka nu!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Så fint allt! Mmm... det där vitlöksbrödet måste testas. Jag har en nästan lika rödrutig duk och använder den sällan men så här var ju perfekt till kräftkalaset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är gott och smidig genväg med köpt bröd. Ja den rödrutiga har jag haft både runt jul och till kräftkalas.
      Kram Annika

      Radera
  3. Åh, så mysigt ni haft tillsammans! Trevlig utflykt, kräftskiva o kantareller!
    Ser så gott ut och vackert dukat!
    Må gott!
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det var så mysigt att få ett dygn ihop med lite olika innehåll.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.