03 augusti 2021

Blomstrande väggar och torn


Lite olika varianter på blommor uppåt väggarna är det i stugan. På verandan har jag några eterneller som jag sått på tork hängande på knoppbrädan. Även ett knippe av gräset som heter Harsvans hänger där. Sådde harsvans också och har de nu ute i två krukor som jag knipsat lite av. Gräset är planterat med Chokladblomma och Blomstermorot.

Men de roligaste blomstrande väggarna är utomhus. Väggen runt vedboden bakom växthuset som är täckt av luktärter och två väggar på själva växthuset som blommar och är gröna. Så kul att kunna plocka buketter hela tiden. Luktärter är verkligen en favorit och aldrig har jag haft så fina och många som i år.

 Om det är fröna som mestadels kommer från Cecilia Wingård, hennes odlingsråd, en gynnsam sommar för luktärter eller en kombination av allt vet jag inte. Men fina är de i år. Jag har plockat otaliga buketter, slösat i många vaser och gett bort många. Så lyxigt! 







De klättrar på armeringsnät och jag har fäst med snören också som lite klätterstöd.


 

I år har jag klätt två av växthusets väggar med spaljéer som jag har klätterväxter på också.
De börjar arta sig nu på sensommaren. Där växer olika Passionsblommor, Blomman för dagen och Klockrankor längs långsidan. Längs kortsidan har jag några gurkor och de där krukorna med bl a Harsvansarna från första bilden.











Ska bli några ljusare sorter också om de nu hinner slå ut. Beror väl på hur augusti blir. Köpte billiga små skott på Lidl i våras som jag hade i växthuset tills det blev varmt och de rände iväg.




Lite vallmo blommar utanför växthuset. Mina stora sparade Mårbackapelargoner fick flytta in i växthuset när det ryktades om regnmängder. De blir lite fula av regn annars brukar de stå bredvid dörren.


Det blir bra skugga inuti växthuset av den gröna väggen. Och det behövdes denna soliga sommar. Det blev verkligen hett under juni och juli. Trots öppen dubbeldörr och tre fönster i taket. Några Rosenskäror står också där men trots att jag toppat de och planterat topparna blir det mer grönt än blommor tycker jag. Kanske har jag gett de för bra jord. För extra gödsel har de inte fått.


Här är Harsvansarna vid kortsidan. Gurkorna inne i växthuset börjar ge upp men de här är fräscha än så länge. 



Och luktärtstornet som tycktes så högt är nu alldeles lagom i höjd.
Bara att plocka! Nästan för litet men jag måste kunna nå också.


De söta rödvita i toppen heter Rödluvan och jag fick de i julklapp av en väninna. Vilken bra julklapp med en fröpåse! En julklapp som räcker länge. Ja det är lite pyssel med allt men också mitt intresse som jag lägger en hel del tid på.  Lär mig hela tiden.


3 kommentarer:

  1. Ja, det var en ovanlig julklapp - fröpåse, men så användbar. Vill ju inte riktigt tänka på jul ännu men det var en fin tanke. Hoppas jag kommer ihåg den i december. Mina luktärtor blev inte så rikt blommande som dina, men jag njöt så länge det varade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja så fina luktärter som i år har jag aldrig någonsin haft. Men nu hällregnar det och blir regn ett par dagar så får se hur de ser ut efter det.
      Allt gott!

      Radera
  2. Ja, det var en ovanlig julklapp - fröpåse, men så användbar. Vill ju inte riktigt tänka på jul ännu men det var en fin tanke. Hoppas jag kommer ihåg den i december. Mina luktärtor blev inte så rikt blommande som dina, men jag njöt så länge det varade.

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.