20 december 2020

Vinterfägring och lite solsken

 


Fick se att det var blommor på gång på Tibasten igår så tog in några kvistar ihop med en rosknopp! och en Skimmia. Bara Skimmian som brukar blomma så här års även om Tibasten kan komma tidigt. Men ur led är tiden och temperaturen. 10 grader varmt och fjärde advent.



Små små Tibastblommor på bar kvist.



Inne gläds jag annars åt kottar förstås några fina hängen i keramik hänger i lärkkvistarna.


En grankvist som prydde ett paket har jag lagt i en vas och den håller sig fint faktiskt.


Paketet innehöll en fin stjärngosse i keramik. Så nu är de tre i mitt fina Luciatåg som jag fått från jobbet.
Vår ena egna stjärngosse kom också hem på Lucia. Äldsta sonen kom från Frankfurt.



Min juvelorkidé blommar för fullt och lyser opp med sina vita stänglar.




Liksom den söta julstjärnan som jag fick för lite sen.


På promenaden idag lyste röda och vita bär. Tror det är Berberis och Snöbär.




Hos en granne blommade de här Hybridkejsarolvonen. Doftar dessutom fantastiskt! Även om de brukar dyka upp först på andra sidan nyår. Blev nästan sugen på en sån buske.


Gick en sväng förbi Västerås Domkyrka och botaniska. Sneddade över Kyrkbacken med alla gamla fina hus och i en gränd blommade vallmo vid en husvägg. Det var ändå lite otippat med tanke på dagens datum.


Torkade blommor av klätterhortensia vid en annan vägg. Tyckte de var så fina mot den gammelrosa fasaden och grå grunden på huset.


Yngsta sonen har också kommit hem nu och det är kul att ses igen såklart. Tacksam för det. Äldsta sonen bor ju i Tyskland sen september och ska tillbaka igen i januari för jobb och masteruppsats. Yngsta pluggar i Stockholm men var ett tag sen vi såg honom också. Julen i år blir annorlunda. Kommer inte kunna ta hem min mamma som jag brukar. Fick se henne på avstånd i veckan alla fall när jag lämnade en liten julpåse till henne. Ja det är som det är bara att förhålla sig till läget och hålla ut.
Såg denna i ett fönstret när jag promenerade ifrån mammas boende 


Men vi går mot ljusare tider alldeles strax och vi har fått se glimtar av solen på sista tiden.
Bilden nedan från Björnön som är ett friluftsområde utanför Västerås. Vi var på promenadfika med kompisar. Gick spåret och hade med ryggsäcksfika. Mysigt!


Lite sol och en flik av blå himmel när vi var i stugan sist. Där var trädfällaren i full gång.
Så glad att han kom. Han har haft fullt upp med träd som angripits av granbarkborren.

Vi ville mest ha bort de här granarna för att de inte tillför något blir bara mörkt och dystert och jag var rädd att få de över växthuset om de skulle falla olyckligt vid stormvindar. Tycker tallar och björkar passar bättre på tomten. Även om det blir lite kalt och ovant ett tag. Men det går att råda bot på. 





2 kommentarer:

  1. Åh, så många vackra blommor av olika slag! Så fint du har gjort. Gott att ha sönerna hemma förstår jag! Hoppas nu att ni får en fin jul tillsammans och att din mamma klarar sig undan från att bli smittad. Ja, hela familjen förstås!
    Låt oss hoppas att vi på alla sätt går mot ljusare tider nu!
    God jul och Gott nytt år till dig och familjen!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det är härligt att ha de hemma ett slag. Julen blir lugn. Bara att göra det bästa. Hoppas ni får vara friska och får en fin jul och ja ljusare tider på alla sätt hoppas jag också på.
      Allt gott under jul och nyår!
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.