01 oktober 2020

Dahliadille

 Så skönt att det varit milda septemberdagar och även idag första oktober. Dahliorna i stugan är som finast nu och det var skönt att se att de inte knockats av en frostknäpp. Så roligt att plocka med en bukett hem när vi varit där. 

Blandade med torra Örnbräkenblad tycker de är så bra att fylla ut med i höstbuketter. Tyckte de var så fina mot de Dahlior som har lite varmgula och orange blommor. Min Café au lait Dahlia har jag inte sett till.

De flesta som klarat övervintringen i en pappkasse med halm är lite vinröda i olika nyanser. Till nästa år vill jag nog ha några i lite mildare färger också. Omväxling förnöjer men är ju kul att kunna spara de år från år.







Förra året gjorde jag en stor krans av Örnbräkenblad av en rockring. I år gjorde jag en mindre höstkrans.

Några frökapslar från vallmo och lite blandad höstfägring från naturen. Den hamnade på stugdörren.



Zinniorna blommar också så färgglatt tills frosten tar de. De samsas med en Ananassalvia. Borde nog klippa ner den och frysa in. Kan pigga upp någon maträtt eller dessert i vinter. Läste om någon som använt den till lax. Funkar i iskuber också till bordsvatten. Klockrankans blommor har jag inte sett till än så tveksamt om jag får se någon klocka alls före kylan. Men nästa vår kan jag köra igång de tidigare i växthuset. Ser redan fram emot det. 

Cascadepelargonerna vid fönstret är nerklippta inför övervintring.



Lyckades övervintra en Cascade som jag har hemma. Den är riktigt, riktigt stor nu. 
Var väldigt ynklig i våras.

Kompisen bredvid en Picotee Pink om jag inte minns helt fel har också klarat några vintrar i uterummet och vuxit till sig rejält.  Årets pelargon 2018 i så fall. Snart dags att ta in de igen. Har vattnat de med lakvatten från Bokashi verkar som de gillar det. Onekligen är pelargoner tacksamma blommor.














2 kommentarer:

  1. Så många vackra blommor! Ja, pelargonior är min favorit och flera av mina blommor fortfarande så fint. De dahlior som jag köpte i år och planterade i krukor, trivdes inte riktigt där de stod på balkongen. Bladen blev gula, så jag slängde dem! Dumt kanske ändå att jag inte sparade lökarna.
    Minns dina fina kransar som du har gjort och det är så fint med höstkransar som innehåller både blad, frökapslar och blommor.
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det är härligt med blommor! Hittills har det ju varit milt men snart ska väl knölarna upp om det blir kallare. Ja pelargonerna är fortfarande så fina. Roligt!
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.