07 oktober 2020

Nybakat i parti och minut

 


Hittade så bra recept på en lite festligare höstkaka med päron och mandel hos fina bloggen Vackert Naturligt.

Har faktiskt bakat fem stycken på två dagar. :) Men det har sin förklaring. Igår var vi bjudna på mat hos en f d kollega numera inspirerande vän och hennes man på deras lantställe. Jag erbjöd mig att baka en kaka och ta med och provade detta för mig nya recept jag precis läst. 

Inbjudan inkluderade en tur att leta svamp i skogen. Men så blev det inte för regnet öste verkligen ner. Fast det var så mysigt att sitta där i deras kök i "skogiga kläder" som tjock ulltröja och raggsockor och bara prata ikapp oss. För vi har inte setts på länge och hade massor att prata om alla fyra.

Som jag skrev ovan kommer receptet från Karin med bloggen Vackert Naturligt. Ära den som äras bör!  :)

Vi har ett päronträd men just inga päron alls i år. Klippte av några kvistar alla fall och skrev med vit penna på ett blad och satte fast på burken med råkräm som jag tog med. Pennan har jag köpt på Panduro tidigare för att skriva på glas bl a.

De andra fyra kakorna bakades på jobbet idag till konfererande gäster. Här kommer receptet:

MANDELKAKA MED PÄRON       Ugn 175 grader ca 30 min.

2 ägg

2 dl socker

2 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

100 gram riven mandelmassa (Odense är bra tycker jag)

100 gram smält smör

3-4 päron med skalet kvar, tunt skivade

3 msk mandelspån

Vispa ägg och socker fluffigt. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och rör ner. Till sist rör man i smält smör och riven mandelmassa. Häll smeten i smord och bröad form. Jag använde en vanlig springform med bakplåtspapper i botten dessutom. Stick ner de skivade päronen i smeten och strö över mandelspån.

Grädda ca 30 min mitt i ugnen. Jag dubblade receptet och bakade två kakor åt gången.

Receptet på råkräm som jag gjorde till kakan igår fick jag av min kollega Maria som hade hittat det på Fredriks fika. Enkel rårörd vaniljkräm. Väldigt gott alternativ till vaniljvisp och enkel att göra. 

RÅKRÄM lagom till en kaka/paj

2 äggulor

2 msk strösocker

1 msk vaniljsocker (med "prickar" blir finast)

2 dl vispgrädde

Vispa äggulor, strösocker och vaniljsocker fluffigt. Vispa grädden rätt fast i en annan skål. Vänd ner äggvispet i grädden så är det klart.

Får du mandelmassa över är det fiffigt att riva och strö ut på en plåt med bakplåtspapper och grädda tills det blir gyllenbrunt. Väldigt gott att ha som strössel på vaniljglass, kanske med en fruktsallad till.

Vi eller rättare sagt G gör ofta fruktsallad på hösten/vintern. Gott, enkelt och fräscht. Blir det något kvar av den är det också gott till frukost med yoghurt eller i overnight oats. 








6 kommentarer:

  1. Mmmm vad gott. . . råkräm var något nytt och måste testas!
    Ha en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jättegod kaka och råkrämen är en hit.
      Tack hoppas Din helg var fin!
      Kram Annika

      Radera
    2. Nu har jag gjort både kakan och krämen. . . och kan säga att det var SMARRIGT!!!

      Radera
  2. Oj, vad jag längtar att resa när jag läser om Mosel resan. Jag och livskamraten fick ett fantastiskt boende i Zell på en Moselresa vi gjorde. Ett annat boende längs med Mosel var inte lika bra. Det fanns inget lås på dörren, musik och höga röster gjorde att det inte blev mycket sömn den natten. Men minnen av flera Moselresor överväger - vill tillbaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill också tillbaka! Så mysigt!
      Tack för Din kommentar!
      Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.