27 september 2019

Två filmer och lite reseminnen från Skottland


Två biofilmer med min kompis Lotta i sällskap har det blivit i september.
Downton Abbey några dagar efter att den haft premiär. Vi är båda stora fan av Maggie Smith.
Behöver ingen närmare presentation. Varken Maggie eller Downton Abbey. Jag fastnade för serien för sju år sen när jag gjort mig illa i ett ben efter en liten vattenskidincident. En semestervecka på soffan blev det  men rehab gick mycket fortare med Downton Abbey. Och filmen ja den gillade jag förstås. Ett kärt återseende. Ska nog se den igen.

Den andra filmen var Edie. Edie som på ålderns höst som ger sig ut på vandringen som aldrig blivit av tidigare. En lite rar och varm film om än förutsägbar och stundtals väldigt mycket produktplacering av ett svenskt friluftsmärke.

Men viktigt att tänka på vad vi gör med våra liv och för vem av olika orsaker. 
Glad att hennes vandring till slut blev av  under vissa umbäranden. Och naturscenerna var helt fantastiska. Drömde mig tillbaka till en tågluff i Skottland i mitten av 80-talet med två väninnor.  Även om vi inte direkt vandrade i bergen på den resan så var det ryggsäcksliv i drygt två veckor. Höjdpunkten var nog Edinburgh och Military Tattoo eller kanske turen till Isle of Skye den nordligaste ön av inre Hebriderna. Där vandrarhemmet dessutom var sprillans nytt och fräscht som omväxling. Ett annat vandrarhem vi bodde på var inrymt i ett gammalt slott Carbisdale Castle
dock inte lika flott som i Downton Abbey. Men minnesvärt! Minns att vi gick längs järnvägen för att komma till närmsta matställe/pub. Slottet låg ju mitt ute i obygden i skotska höglandet.

Slottet var det sist byggda i Skottland. Byggdes 1905 och några år framåt. Bygget var resultatet av en släktfejd. Änkan till hertigen av Sutherlands lät resa det på en hög kulle intill släktens ägor. Så de alltid skulle se det.... Utsikten är milsvid och hon försåg slottet med urtavlor på alla sidor utom den som vette mot släkten. Slottet kallades i folkmun för trots-slottet och sägs även vara hemsökt av spöken.

För några år sen var det till salu för ca 10 miljoner efter att ha fungerat som vandrarhem sen 1945.
Något som upphörde i samband med en vattenläcka för några år sen. Jag minns det som väldigt speciellt ställe att bo på och KALLT. Men inga spöken :) Tror det är privat idag.
 
Måste nog till Skottland  igen någon gång... Mycket kvar att se där. Ja det blev en utsvävning och det är väl så det är med filmer ibland. De får igång tankar och ibland minnen.

Önskar Dig en trevlig hösthelg!


8 kommentarer:

  1. Åh, har du varit och sett Downton Abbey! Alltså den serien... såg den nog inte från början, men tillräckligt många avsnitt för att totalt vara fast! Underbar! Älskar ju miljöerna, kläderna och karaktärerna. Så filmen ska jag se... tänkte maken och jag skulle gå på lunchdate och sedan se filmen! :) Den andra filmen - Edie...jag har sett bilder, men inte läst vad den handlar om! Men den verkar ju också vara något att se!
    Så fina minnen du har från Skottland - ja, dit har vi också pratat om att åka!
    Tack för ditt inlägg... nu måste jag iväg på bio! För film ska ses på bio! :)
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja se filmen Downton Abbey! Som ett kärt återseende. Edie handlar om vandring rar film om äldre kvinna som tar upp en gammal dröm. Skottland skulle jag gärna återse.
      Kram Annika

      Radera
    2. Nu har jag sett Downton Abbey! Helt underbar! Vilka miljöer, kläderna, skådespeleriet! Ja allt! In love! :)

      Radera
    3. Vad roligt! Jag har faktiskt sett den en gång till ihop med min väninna som en gång fick mig att se serien. Roligt att se den ihop även om båda redan sett den. Brukar inte se om filmer inte på bio alla fall. Men man kan ju göra undantag :)
      Härligt med en bra film!
      Kram Annika

      Radera
  2. Låter som två fina filmer. Din beskrivning av den egna resan till Skottland fick mig att tänka på en vandringsresa jag gjort. Där jag och väninnan bodde på ett B&B i ett rum fullt med vallmo. Det var från tavlor, gardiner, påslakan, tapeter m.m. i badrummet var det duschdraperi, handdukar, tygöverdrag på toasitsen. Som om det inte räckte så hade både sovrum och duschrum heltäckningsmatta med vallmo på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh det var all in på vallmo! Jag älskar vallmo men kanske mest de naturliga :)
      Vi bodde på ett bed & breakfast med lavendeltema för några år sen. Men det var mer sansat. Tapeter med lavendel och lite småpryttlar och massor av lavendel utanför i rabatterna. Men heltäckningsmatta med vallmo och allt det andra du bekriver. Hujedamig!
      Kram Annika

      Radera
  3. Jag är också "Downton Abbey" fan och såg filmen några dagar efter premiären. . .ett måste!!! Underbar film och underbar serie och helt underbar Maggie! Synd att serien inte går längre men roligt att ytterligare en långfilm är under diskussion!
    Filmen "Edie" har jag däremot inte sett eller hört så mycket om!
    Önskar dig en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kommer nog se filmen igen! Jaha är en till film under diskussion. Kul!
      En fin helg till Dig med!
      Kram

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.