19 september 2019

Skiftbyte i vallmorabatten


Nu ligger sommarens vallmo upp och ner i en papperskasse.  
Tänkte jag kunde ta tillvara på frön från de. (Och inte få alla i gräsmattan :)
Gissar att de kommer hamna lite här och var ändå såklart. Det är ju så med vallmo.

Tyckte jag fick en så bra idé när vi var i Enköping på trädgårdsdagen.
Så nu ska den förverkligas.
Köpte en massa små vårlökar som jag grävt ner och som jag hoppas
kan skänka lite glädje innan det är dags att så vallmo igen. 

Den söta irisen nedan har jag haft tidigare. Köpte de första i Danmark för längesen 
på resa med floristklassen. Men de verkar gått ut sig. Så startar om med nya.
Förutom de blev det olika Snödroppar, enkla och dubbla, Snöklockor som är lite högre 
och så lite blandade Krokus.

Ska nog sätta lite fler vårlökar på ett annat ställe också. Det är ju så kul när de kommer.
Är så efterlängtade efter vintern och snön. Alltid roligt med det första som kikar upp.

4 kommentarer:

  1. Man kan aldrig få för många snödroppar är mitt motto. De är helt enkelt både delikata och ljuvliga. Kathrine Hodge funkade ett år här och försvann sen. Vet inte vad jag gjorde för fel. Hoppas de går bättre hos dig,
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!Ja jag hoppas på många snödroppar till våren!
      Hoppas det gick fint på skördemässan!
      Annika

      Radera
  2. Ja, snödroppar och snöklockor är ju så fint! Har också planterat lite nytt...lökarna de försvinner ibland efter några år. En bra start för lökarna är att hälla i Benmjöl i planteringsgropen... Men det vet du säkert redan!
    Vallmo låter fint...
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de går ut sig efter några år. Ja jag har investerat i benmjöl på senare tid.
      Man lär sig :) Vallmorabatten var underbar i somras så den blir det repris på.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.