10 december 2018

Kina - Ginkgo biloba


Ytterligare ett inlägg från vår resa till Kina. 
Tyckte det var lite kul med alla vackra Gingko Biloba träd särskilt som jag hade örhängen på mig 
i formen av  Ginkgo blad. 
Jag har ett litet Ginkgo träd hemma mer som ett litet skott. 
Kanske jag kan sluta oroa mig för att bladen gulnat.
Eller bladen det är ju ett lövfällande barrträd. 
Kallas även för Tempelträd och har funnits i urminnestider de kan bli uråldriga.
Men kanske svårare att överleva inomhus på fönsterbrädan. Vi får se hur det går. 
Ska nog flytta ut det till pelargonerna för vintervila. 
Finns som träd i södra Sverige men även uppåt våra trakter ska det finnas både i Västerås stadspark och botaniska 
och i Linköpings Trädgårdsförening och längs Hornsgatan i Stockholm läser jag. 
Ska jag kika närmare på i vår. Måste ju vara så fint när de då ljusgröna bladen/barren spricker ut. 





Som glittrande guld mot den blå himlen när vi promenerade runt i Peking.



 Ginkgo som örhänge. Det i metall från danska Hultquist.



Vet inte vem som hade roligast här. Barnen eller fotografen :) De samlade massor av löv och kastade upp  i luften.
Jag passade också på att ta en bild och de bara skrattade.

3 kommentarer:

  1. Det är roligt att kika in hos bloggvänner, man får ofta lära sig lite nytt! Vilket vackert träd och så gammalt det kan bli! Är det både barr och löv? Vackra bilder!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det verkar llite unikt i sitt slag men räknas som lövfällande barrträd. Bladen ser ut som pressade barr i solfjäderform. Har överlevt både dinosaurier och nära atombombningen i Hiroshima läser jag.
      Så hoppas mitt lilla skott kan överleva sin första vinter.
      Kram Annika

      Radera
    2. Ja, hoppas ditt lilla skott får växa och frodas!
      Kram Gunilla

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.