17 augusti 2014

Kräftor

I fredags var jag ledig och i stugan hann med att baka goda rostbröd och göra ett par pajer till kvällens kräftor.

Åt tillsammans med stuggrannarna och det var både fjolårets egenfiskade och några kompletteringsköpta kräftor.




Jäste som 17....


Rostbröden blev frasiga och hade smak av dill och flingsalt. I den ena pajen hade jag kräftstjärtar och i den andra kantareller blandat med Philadelphia ost med vårlök. Monica Ahlbergs recept som jag hittade på nätet.



Brödet hittade jag i tidningen Lantliv. 



Lite egna kräftor blev det också. I år agnade vi med tvårätters, varmkorv och sejfile' det var ju ingen som fiskat mört.

Vad man ska ha för bete finns det nog lika många teorier om som kräftfiskare...



Så lördagsmorgonen ägnades åt kräftkok sen tittade vi lite på båttävlingen 
Poker Run som gick av stapeln i Smedjebacken. Många hästkrafter som virvlade runt på sjön Barken och några gamla racerbåtar som visades upp på land. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.