07 augusti 2014

Här var det klippt

Före och efter ja sådana bilder brukar vara kul. Men här kändes det lite tvärtom nästan sorgligt att klippa ner vår fina Summer Snow clematis, ja björnbären, vildvinet och klätterrosen New Dawn blev ju också nerkapade. Huset ska målas om så inget att välja på. Växterna kommer nog tillbaka med dubbel styrka nästa år.


Förebilden ovan. Den lite sorgliga efterbilden nedan. Några små blad som slingrat sig runt en spik.


Rädda det som räddas kan. Susan och de andra Magnoliorna fick spännband runt "midjorna" liksom "bröderna" Buxbom så de skulle kunna böjas åt sidan lite utan att gå av när byggställningarna skulle på plats.

Hoppas de klarar behandlingen....
Men det tror jag. Just nu känns det som väldigt små bekymmer. Tänker mycket på alla som är drabbade av den stora skogsbranden i vårt län. 


Magnolior och Buxbom med skärpet åtdraget...




2 kommentarer:

  1. Det där...är inte så kul. Vi målade om huset för 3-4 år sedan, och jag minns hur jag försökte ta ner så lite som möjligt av växterna runt huset. Men - som du skriver: jämfört med skogsbränder är det ju verkligen ett litet bekymmer...
    Ang. att övervintra chokladblomma så har jag testat det ett år utan att lyckas. Jag gjorde som med mina dahlior: Ställde bara in krukan i garaget under vintern. Funkar med Dahliorna, men chokladblomman tvärdog. Sedan dess har jag inte brytt mig om att pröva någon mer gång. Köper nya varje år istället.

    Kram // AH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det var så jag gjorde också men funkade inte som det gör med Dahliorna. Enklare att köpa nya,
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.