29 juni 2022

Linoljesåpa

 Vill verkligen slå ett slag för linoljesåpa. Kanske gjort det förut. Men tål att  upprepas i så fall. Denna med lavendeldoft brukar jag bara använda inomhus men nu var det den jag hade hemma när jag gick loss på vår lilla trapp som blivit så mörk och ful. Efter två omgångar med några veckors mellanrum ser den både lite ljusare ut och träet blir lenare.


Hur enkelt som helst att behandla med också. bara blöta med kallt vatten och jobba in lite såpa och skölja av. I stugan har vi använt linoljesåpa den traditionella flaskan från Ottossons som vi köpte på färgaffären. Finns olika fabrikat såklart. Vi har använt den på vår stora båtbrygga och badflotten. Enkelt med långskaftad borste. Blir hur bra som helst. Ångrar att jag köpte den betydligt dyrare SiOOX till vår kaffetrappa. Dessutom mycket krångligare procedur i flera steg. Ska visserligen bara behöva göras vart 12 år om man ska tro på reklamen.  Men det var innan jag fått detta tips från Stina i Älvdalen som gjort sin altan med linoljesåpa. Så delar gärna med mig av detta tips. Tycker resultatet blir enastående.
Alla fall om man är ute efter den lite ljusa väderbitna och lena känslan på träet. Doftar gott också!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.