05 november 2020

November

Så är det redan november. Samlade på mig lite lärkkvistar idag. Tycker om att göra något med lärk den här tiden på året. Jag gillar ju kottar, kvistar och mossa. Naturligt pynt. Bara att ha ögonen inställda på de gula barren så brukar man kunna hitta kvistar som ramlat av och ligger på marken eller hänger i buskar runt om själva lärken. Hittade lärkträd i en skogsbacke alldeles nära där vi bor för några år sen.

Så har jag tjuvstartat lite för det är så mörkt nu. La en ljusslinga i en lykta redan för några veckor sen när jag fixade lite vid trappen. 

Har planterat ljung och Skimmia eller Vinterbär som de också kallas och klippt lite vintergrönt från trädgården.



 Igår åkte det upp en liten ny krans i ett fönster. Den känns inte så julig så hejdade mig inte. Gillade den för den ser lite svävande ut. Dubbel effekt när den speglar sig i fönstret. Vi har ju såna gamla öppningsbara fönster på de flesta ställena.


Ja oktober gick fort. Vi firade min mamma som fyllde 90 år. Det blev ett stillsamt firande. Bara min bror, jag och min man. Bakom skärm och med visir. Men glad att vi kunde få träffa henne alla fall och bjuda på lite bubbel och tårta. De är så gulliga på hennes gruppboende. Värda all uppskattning. Hade köpt blommor till de med och lite alkoholfritt vin och bubbel, kex och ostar så kunde de mysa lite på kvällen med mamma och de andra som bor där. Hade bett våra killar att skicka en liten videohälsning till mormor och de hade min brors barn också gjort. Så det spelade vi upp för henne. Sen lite Christer Sjögren på Spotify eftersom det är hennes idol :) 

Två bilder från min barndom på min kära mamma och mig. Hon har nog framför allt lärt mig att uppskatta de små sakerna i livet. Det är jag tacksam för. Sen har hon varit den bästa lekmormor som våra killar kunde haft som små. Ja tänk 90 år! Aktningsvärt.


Julbak och vinterlek. Den undre bilden har jag verkligen minnen till. Min jacka var ny och fin men så var jag och lekte där de höll på att bygga nya hus. Och vips hade jag målat jackan med tjära av någon anledning. Det blev inte så populärt. Mammas anorak minns jag också. Den var ljust, ljust gul och jag använde den något år när jag gick på gymnasiet. Inget slit och släng där inte. Måste varit bra kvalitet. 



Ja oktober bjöd på en hel del fina dagar. Vi har varit en del i stugan förstås.
Tömt växthuset på växter och försöker övervintra en del.



Det har regnat en del också. Så som det är på hösten.


Jagat en och annan mus i stugan..... De är söta men absolut inte inomhus. 
Denna flydde upp i ett draperi men mötte snigeltången. 

Höstpysslat lite på jobbet. Gjorde lönnrosor för att pryda borden med. Vi har ändå haft en del mindre konferenser trots den tid som är. Man får anpassa med avstånd och tänka till hur man gör på bästa sätt.



Vi har bakat höstiga bakverk. Min kollegas Marias morotskaka som jag dekorerade med en liten morot av morot och timjan.




Men det har också varit varmt för årstiden. Plockade rosor idag och blandade med överblommade höstanemoner och blodtopp.






Så har vi fått förmånen att vara hundvakt några gånger till lilla Juni som är min chefs hund. Juni är ett riktigt charmtroll och rolig. Perfekt att få låna hund ibland tycker jag. Hon är så lätt att ha. Men inte så pigg på att gå ut när det regnar alltför mycket. Då vill hon hellre mysa och leka inne. 

Ja det var lite om vad vi roat oss med de senaste veckorna. Har satt fart och röjt ur vår källare också. Sista lassen till Återbruk och Stadsmissionen är körda. Så nu ska det målas och bli lite nytt där är tanken. Det är som en "gillestuga" som fungerat som lekrum när killarna var små. Senare har det varit ett bra ställe när de haft kompisar som sovit kvar, de har spelat tv-spel eller för musik och gitarrspel. Ett och annat hack i taket efter innebandy är det också spår av så det behövs en liten uppfräschning högt och lågt.









 

6 kommentarer:

  1. Åh, så trevligt och mysigt att läsa dina rader om allt du har hunnit med! Ja, vi har gemensamt att vi gillar att pyssla med blommor och med grönt. Är också mycket förtjust i lärkkvistar och dess kottar! Brukar plocka kvistar på kyrkogården, men i år har det ännu inte blivit av.
    Så fint ni gjorde för er mamma och för personalen! Tänk 90 år!!! Nostalgi när jag ser bilden på er två i köket. Din mammas frisyr, hennes klänning och så köksinredningen. Allt så fint! Och så du Annika... så fint minne tillsammans med din mamma.
    Må gott!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla! Ja vi gjorde väl det vi kunde under omständigheterna när hon fyllde. Glad att min pappa faktiskt tog en hel del foton. Det är ju kul att ha. Ja det är kul att pyssla med blommor. Idag har vi varit en sväng i skogen och plockat lite mossa.
      Kram Annika

      Radera
  2. Härliga bilder och kul att läsa att du också har tjuvstartat lite! Det är ju så roligt nu när det blivit mörkare ute att tända upp i lyktor o stakar! Men än har mina kransar inte kommit upp i fönstren!
    Kul bild på musen. . .men HU att ha dom inomhus!
    Förstår att din mor blev glad på sin dag . . . på min fars äldreboende är det fortfarande besöksförbud vilket verkligen är trist helst idag när det är fars-dag!
    Ha en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja den här kransen kändes inte så julig och någon slinga här och där skadar väl inte när det är så mörkt. Nej jag vill verkligen inte ha möss inne. Livrädd för vilken skada de kan ställa till med. Men någon får man nästan räkna med så här års på landet. Glad att vi kunde fira mamma lite nu avråder man från besök även om det inte är förbud än.
      Ha det gott!
      Annika

      Radera
  3. Underbara lönnrosor det hade jag glömt bort. Ska genast göra några nu när de är så vackra. Fint med den lilla moroten, av en morot förstår jag, på morotskakan. Tänk att bli påmind om det man redan viste men glömt bort och sedan få nya tankar genom någons blogg. Stort tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att Du blev påmind! Ja lönnrosor blev jag påmind om själv. Gjorde de för dryga tio år sen för första gången. Men då vek jag nog bladen lite mer dubbla. Ja moroten är av skuren morot och en timjankvist till blast.
      Ha det gott!
      Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.