09 juli 2020

Tusen trädgårdar


Cyklade runt till två trädgårdar på öppen trädgård när det var Tusen trädgårdar. Valde en trädgård i varsin ytterkant av stan så jag fick en bra cykeltur på tre mil däremellan också. Alltid kul att titta i andras trädgårdar och något litet tips eller idé tar man med sig.




Till exempel att man kan ha korta solcellslampor i en ljuskrona. 
Vanliga ljus smälter i växthuset har jag märkt :)



Mitt emellan de två trädgårdarna passerade jag de fina rosportalerna i Rudbecksparken mitt i stan.

Den andra trädgården jag besökte ligger nära Mälaren där var även plantförsäljning men det var svårt att ta på cykeln så får bli en annan gång.


Svävande bord.



I den här trädgården fanns såväl en egen badstrand som ett nedgrävt badkar och en massa vackra blommor och växter förstås. Men tipset jag tog med mig var att jag såg att tomaterna var uppbundna med mjuka tygremsor. Så när jag var bland mina tomater i stugan igen så satte jag saxen i en gammal t-shirt. Perfekt att binda upp med. Mjukt mot stjälken och lagom töjbart. Så det är inte alltid de mest spektakulära idéerna man tar med sig från andra trädgårdar.




Min enda stockros fick också en uppbindning. Bredvid växer passionsblomma som har flera knoppar.
Den klättrar bra och snabbt av sig själv. I den lådan finns också rosenskära och rosenvial och ettåriga luktärter.


Åter i visningsträdgården. En massa krolliljor fanns där också.



En sockerkaksform kan användas till olika saker. Fin taklök till exempel.


Samma ljusgula färg på parasoll och den höga vädden.


1 kommentar:

  1. Vad vackert med det blyinfattade fönstret i trädgården. Många fina ideér att inspireras av. Just nu funderar jag på hur jag skall hålla samman en "vild" trädgård med äng med rosor och andra blommor som jag önskar. Kram

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.