23 juni 2020

Möblerat om i växthuset


Fixat lite i växthuset, inuti och utanför.
En vidvinkelbild på hur det ser ut just nu.
Det kommer att ändras igen gissar jag.

Hyllorna har jag flyttat ut. De var bra när jag hade frösådder i små krukor. 
Men nu blev det för trångt när jag skolat om till större krukor.
Väldigt glad att vi inte gjorde fasta odlingsbäddar.
Detta är mycket mer flexibelt. Enkelt att ändr a efter behov. Det gillar jag.

Har satt upp ett nät för gurkor och vinranka att klättra på och G snickrade
spaljéer tidigare som målades faluröda till tomaterna. 
Några ska få flytta ut till en varm vägg. 

Ja man lär sig en hel del så här första året med växthuset.
Nästa år ska jag inte så lika många squash till exempel. :)
De blir omfångsrika. 
Kanske inte lika många tomater heller :)
Vi får se hur skörden blir. Man lär sig hela tiden. 
Roligt är det alla fall.
En riktig lekstuga för mig.

Idag har jag lärt mig om klematisstekel. Hade önskat jag sluppit googla på den.
Små ljusgröna larver som äter av alpklematisen i pallkragen.
Försöker leta upp de men är kanske en ojämn kamp.
Sprutat såpvatten och klämmer ihjäl. Så trist.
 Man vill ju att trädgård ska handla om liv inte död.
Lätt hänt att det kommer ohyra när det blir obalans.
Tycker att jag hängt med och vattnat nu när det varit så varmt och gödslat.
Men något är väl fel. Eller så fanns de där och låg på lur i växten.





En kabeltrumma blev ett bra extrabord. Några skoskrapor lagda på tegelstenar blev extra hyllor.



Några squash plantor ska jag gräva ner i landet. Skar bort en del rabarber och kokade chutney så squashen  ska få plats. Hittade en kurbits på vinden när jag letade efter gardinkrokar tyckte den passade här.






Ja vilka härliga sommardagar och kvällar vi har nu mitt i allt. 
Inte så bortskämda med ljumma kvällar. Ljuvligt! 

Krukan vid trappen fick vitt innehåll i år. Lyser upp i kvällsolen.
Men nu är det dags att sätta i myggfönster och läsa några sidor.
Läser just nu Kvinnoarvet  av Amelia Adamo.



2 kommentarer:

  1. Wow, vilket växthus! Något liknande finns med i vår plan för trädgården dit vi ska flytta till hösten, men först ska vi boa in oss så vi vet vart vi ska placera vårt lilla orangeri.
    Hoppas att du kommer tillrätta med de där larverna, inget vidare med sådana kryp - dem vill man slippa.

    Må gott och ha en fortsatt fin sommardag!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Växthuset har varit en gammal dröm länge. Så roligt att det blev verklighet. Inte sett några larver idag. De är lyckligtvis ute och inte i växthuset. Men får nog kolla senare ikväll igen. De är glupska.
      Vilken sommar det blev. Över 30 grader och 28 i sjön. Njuter så länge det varar. Svalare nästa vecka.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.