08 februari 2020

Mälargös


Köpte så fin gös via den här REKO-ringen jag skrivit om tidigare. Bjöd äldsta sonen på den när han var hemma sist. Ett  "hitte-på-recept" eller en variant på några olika recept blev det.

Så här gjorde jag:

Rostade  först mandelflagor i torr panna, stekte sen kantareller och bacontärningar knapriga.
Panerade de delade gösfiléerna och kryddade med citronpeppar och salt.
La över de i en ugnsfast form och hade  kantareller, bacon och rostad mandel ovanpå.
Så hällde jag på vispgrädde och det fick gå klart i ugnen. Bara kort så det började puttra i grädden och fisken såg klar ut. Serverade med en sallad och ugnsrostade potatisar, palsternacka och morötter och strödde på lite dillvippor på fisken. Supergott om jag får säga det själv. 
Så gott med sältan från baconet till fisken. 

Kul när man får en middag ihop lite då och då. Han var mest hemma för att träffa kompisar förstås.
Och vi hade planerat att åka till stugan så alla var väl nöjda. Solen sken på mina pelargonsticklingar.
Så glad man blir av solsken efter det gråa locket som varit på så länge.



2 kommentarer:

  1. Låter och ser gott ut! Älskar att laga allt-i-ett-mat i ugnen! Det blir så saftigt!
    Åh, pelargonsticklingar... snart dags att plantera om dem och väcka dem från vintervilan!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också sådana rätter. Särskilt om när det går att förbereda även om inte denna var en sådan.Ja snart dags att väcka pelargonerna.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.