10 juli 2019

Några dagar i stugan


Vi har haft några fina dagar i stugan. Lite blandat väder men inte gjorde det mig något. Blev lite trivselfixande både ute och inne. Det känns bra att blanda lite nytta med nöje under lediga dagar.

Slog lite gräs och klippte rönnskott och hallonskott. Få växter straffar väl en så som hallon och rönnar tror jag när man klippt ner de. Dragit lite maskrosor med rötter stora som morötter, fixat gruset från ogräs med min eminenta Lucko. Bästa vapendragaren är det redskapet. En ogräshacka på hjul i storformat. Nu ska jag bara hänga med framöver så det inte blir stora grästuvor i gruset  igen.          Det småttiga ogräset flyger all världens väg med Lucko. Men annars får det vara lite vilt i stugan.

Fick ihop ett lass till tippen också när den var öppen igår. Bakat någon kaka för skojs skull och hade yngste sonen med fem kompisar på middag i lördags. Så firade vi ny gärdesgård med lite bubbel med inblandade grannar. trevligt och kul att få höra lite från de som bott där längre. Vi firar ju tio år med stugan i sommar.

Tog en längre cykeltur. Letat svamp men inte hittat någon. Pysslade ihop en gräskrona. Något som jag tänkt göra länge. Nu blev det av. Plockat lite blommor. Läst lite och bara slappat också.

Bara suttit och tittat på årets kull av svalungar som lär sig fånga egen mat. De höll till på bryggan. När jag satt alldeles stilla bredvid var de inte rädda. Så flög de efter insekter och man tror de ska trilla i men det går såklart bra. Någon får fortfarande mat av föräldrarna. Särskilt en blev matad. Kanske lite på efterkälken jämfört med kullsyskonen. 

Har på skoj döpt om grannens katt till "Ove" istället för Kajsa. För det ser ut lite som hon går sin inspektionsrunda och kollar in saker och ting hos oss kollar in en ny trapp, skannar av läget och så träter hon lite med några änder eller de med henne. Precis som en man som heter Ove fast i gestalt av en kattmadam. 

Sköna utomhusfrukostar med jordgubbar och kaffe på trappen. Igår var det så vackert månsken över sjön och alldeles vindstilla,lugnt och ljust innan jag gick och la mig. Idag var det varmt och skönt. Vi åkte en tur på konstrundan Konst runt Barken som startade idag och håller på över helgen. Sen blev det en kylskåpsanalays dvs lunch på det som fanns kvar i kylen. Rostbiffssallad med diverse smått och gott.

Finemang att få avsluta de här dagarna med en eftermiddag på bryggan med sol och bad. Lyssnat på några kapitel av en bok och kollat på molnformationer. Avkoppling!  

3 kommentarer:

  1. Det är så härligt att läsa dina rader... när jag läser så blir det som en berättelse... som vacker poesi! Om vackra och sköna dagar. Om lata dagar, men också om diverse fix som behöver göras! Helt enkelt en skön och omväxlande semester!
    Hoppas det fortsätter så! :)
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Glömde ju skriva hur fin din gräskrona blev! För det är den! :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla! Det är skönt med omväxling! Vi trivs nog bäst när vi får blanda lite småfix med lata stunder hemma och lite miljöombyte. Och nu har vi precis kommit hem från ett par dagar i Oslo och Göteborgstrakten. Västkusten visade sin bästa sida och jag hade några av dina tips i bakfickan. Så lyckat! Tack! Så kul att få lite utflykts/resetips av bloggkompisar.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.