02 juli 2019

De är här nu


Båda grabbarna är hemma ett slag. Yngsta arbetar i Västerås över sommaren och äldsta hemma några dagar innan han ska åka till Kina igen. Han har kommit in på en sommarkurs och ska vara där under nästan hela juli månad. Han var ju som utbyte där i höstas men nu ska han vara vid ett annat universitet i Shanghai. Spännande! Han nöter kinesiska tecken för fullt. Roligt att ha de hemma båda två ett litet tag. Men man får påminna lite om att vi är fyra vuxna som bor här nu ;)                  Normalt pluggar och bor de ju i Stockholm respektive Uppsala. 

Några andra som är här nu är både luktärter och vallmoblommorna. Så nöjd över att jag lyckats med luktärterna i år. Kan bero på att jag följt luktärtsdrottningen Cecilia Wingårds råd till punkt och pricka. Skärpt mig och varit lite mer noga. Älskar hennes bok om Luktärter som jag köpte direkt den kom ut. Så nu ska det bara vara att plocka, plocka, plocka så blommar de ännu mer och vattna och gödsla. De är underbart vackra tycker jag och doftar så fräscht!! Kommer nog bli en svärm av både vallmo och luktärter på instagramflödet är jag rädd. Bara en aningens irriterad på mig själv att jag glömde "riktiga" kameran kvar i stugan sist.

Humlorna är också rusiga av förtjusning över vallmorabatten. Fägringen är kort men härligt med nya blommor som slår ut varje dag nu. På vår uteplats sitter man på första parkett och kan njuta av de.
Själva kapslarna efter de utblommade är ju också fina.

Kan vara Earl Grey de som är purpurstrimmiga och de andra kan vara Smultronmix i vasen nedan.
Kvalitetsfrön från Cecila Wingårds "entantsföretag" (som hon kallar det)  Blomstersafari är det alla fall. Köpte flera "gottepåsar" när jag var och tittade på hennes fina luktärtsfestival förra sommaren. 
Hon säljer även frön på nätet. Stort utbud och bra kvalitet. Jag har redan planer för nästa sommar. De ger sådan mersmak! Ikväll ska jag ta med en liten bukett till mamma. Pojkarna och jag ska hälsa på henne.   

8 kommentarer:

  1. Underbart med luktärtor! Även jag har följt Cecilias råd när jag sådde dem i våras. Tidigare har jag blötlagt fröna och hållt på - nu blev det på ett annat sätt och det funkade ju jättebra!

    Kram // AH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med: Har också blötlagt förut.
      Kram Annika

      Radera
  2. Så vacker bukett, vilka färger! Jag har odlat i stora korgar ett par år, det har gått bra. I år är de snart 1 m höga men har inte börjat blomma än. Hoppas på att besöka luktärtsfestivalen i år. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina har precis börjat blomma så nu klipper jag blommor för glatta livet eftersom det triggar blomningen. Ja åk till Luktärtsfestivalen om Du kan. Du kommer gilla det.Så fin utställning och massor av sorter. Jag var ju där lite kvickt före keramikkursen men förra året var ju så torrt.
      Kram Annika

      Radera
  3. Så roligt att ha sönerna hemma! Fast det blir ju lite mer jobb...;)
    Åh, både vallmo och luktärtor! Vallmo i rabatterna är ju så vackert och att kunna plocka in buketter av luktärtor är ju LYCKA! :)
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul när de är hemma såklart! Men idag svider det lite i hjärtat. Ska strax skjutsa äldsta till Arlanda. Han reser till Kina igen. Men glad för hans skull förstås.
      Kram Annika

      Radera
  4. Sååå vackert med luktärtor! Jag har ofta fått sisådär resultat, så detta år blev det inga. Tack för råd, nu blir det till att läsa på till nästa år.
    Kram
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det lönade sig att följa luktärtsdrottningens råd. Om du googlar på Cecilia Wingård eller Blomstersafari finns en hel del tips och vackra bilder på nätet.
      Till nästa års frösådd.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.