21 maj 2015

Skir grönska och nyplanterat


Lite fler bilder från stugan och Kristi Himmelfärdshelgen.  
Var bara tvungen att sticka ut med kameran när kvällssolen låg på björkens skira grönska.
Blir så fina kontraster nu det där ljusgröna mot mörka barr till exempel.


Min rosbuske Martin Frobisher är på plats i stugan. Här stod ju en stor gran förut. Nu får Martin
sällskapa med Lavendel och Ormöga. Fick ju Ormöga av en kompis så nu är de planterade.
Allt ska bara växa på sig lite. Detta får vara en förebild hoppas det ser frodigare ut längre fram i sommar. Så sådde jag i lite ettåriga Gossen i det gröna bara för skojs skull.
En prästkrageplanta som hux flux stod i potatislandet plötsligt fick också flytta hit.


De är väl för söta Humleblomstren.


Den ensamma Narcissen matchar ju de röda Gullvivorna. Vill gärna ha fler Gullvivor.
Kanske kan man fröså med framgång. Har aldrig provat. De här fanns redan i skogen.


Här ser ju inte så vackert ut nu efter majbrasan. Men "vi" dvs mannen har kärrat ut jord och jag har sått sommarblommor. Får vi se om det blir något eller om tistlarna hinner före.


Liljekonvaljespjut överallt fast vi grävt och stökat runt de. 



 Utemöbler kom på plats i helgen. Bara solen och värmen som fattades.
De följde med stugan och var mörkbruna men vi har sprutmålat de.
Håller ett par år till.

Så många olika nyanser av grönt så här års. Zoomat in skogen på andra sidan sjön.


 Brudspirean slår snart ut. Tog in en kvist som slog ut bums.


Lite rara frösådda penseér i gruset 


Rabarbern växer redan kraftigt och potatisen är satt. Det blev Princess och Rocket i år om jag inte minns helt fel. Princess har jag aldrig testat. Har Du någon potatisfavorit? 
Jag brukar välja någon tidig sort och den får gärna vara vit i "köttet"

Blir en kortvecka den här veckan också för mig.
Jag ska vara ledig torsdag och fredag är tanken.

På torsdag morgon sitter jag förhoppningsvis på ett tidigt tåg mot Skåne
och fina Åhus för årets tjejträff. Den traditionella!
Vad vi brukar göra då kan du se om du klickar på etiketten Åhus till höger
eller söker på Åhus i bloggen. Där finns också en del recept på en massa gott
som vi blivit bjudna på.   

Det ska bli så kul! 

4 kommentarer:

  1. Så fint med den första grönskan. Har du tänkt på att det är en annan grön färg i Dalarna?? Bilden över sjön är så vacker man längtar nästan dit när jag ser den. Vad roligt med tjejträff.
    Ha det så härligt och njut din ledighet
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Meta! Jag har inte tänkt på den gröna färgen.
      Fast för mig har ju allt ett litet extra skimmer i Dalarna ;)
      Tjejträffen var jättekul på alla sätt. Bara lite kallt.
      Kram Annika

      Radera
  2. Vad fint det ser ut runt stugan. Och den där skira grönskan är verkligen ljuvlig. Tack vare kylan får vi ju njuta extra länge av den i år... Lustigt, mina rabarber är jättestora och frodiga i år. Kanske beror på regnet?
    Hoppas att din helg var rolig! Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva! Blir bra när det börjar gro och får växa till sig lite. Jag tror också de är stora pga regnet
      man ska ju vattna rabarber i början har jag hört. Helgen var rolig blir några bilder längre fram.
      Ligger lite efter med allt just nu både här och där men var skönt med lite ledigt och miljöombyte.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.