28 januari 2015

Med en gungstol på taket

Vi har en gungstol i vårt sovrum. Det har vi inte alltid haft.

Den här gungstolen har nämligen en helt egen historia.




Min man fick den från sin släkt i Härnösandstrakten långt innan vi ens träffats. Det var någon i släkten som gjort den, hans farfarsfar eller farfars bror tror han. Hur som helst gungstolen surrades fast på taket och reste söderöver. Med några stopp på vägen till och med men sen hem till Västerås.
Så det blev några mil.

Allt gick finfint. Ända tills.....


Ja det gick faktiskt fint ända tills han skulle backa in vid garaget han hyrde och tillfälligt glömde av gungstolen på taket som slog i balkongen ovanför och gick i kras.

Ja det blev väl inte helt kaffeved av den men sönder gick den.......



Men så vid en födelsedag för ett antal år sedan så fick han tillbaka den i present.
Hans föräldrar hade ordnat så den blev lagad och gav den i present och nu står den i vårt sovrum.

Ibland tjänstgör den som klädhängare (kanske lite för ofta) eller så är den bara bra att lägga prydnadskuddarna från sängen på när man ska gå och lägga sig. Så lite funktion har den även om vi kanske inte precis sitter och gungar i den så ofta. Än.... kanske ska tilläggas...
Jag gillar den i alla fall och tycker den pryder sin plats och så är det kul att den har sin egen historia. Ett fint minne också eftersom mina svärföräldrar inte längre är i livet.


Vi har bytt sovrum några gånger och flyttat runt i huset. Våra söner delade på det här rummet när de var små. Det var ganska praktiskt. Det skiljer bara ett drygt år på de så de hade ju i stort sett samma leksaker och jag inbillar mig att det kanske var lite tryggt att ha brorsan i samma rum på nätterna.

Då var det spjälsäng x 2, sen spjälsäng och växasäng, sen växasäng och imperialsäng och sagohörna och pysselbord (vårt gamla lilla köksbord med avsågade ben och barnstolar) Flexibelt ;)
Imperialsängen var för övrigt utmärkt att ha kuddkrig i för då kunde man turas om att ducka bakom den höga sänggaveln. Åtminstone om man var liten grabb (eller stor) för kuddkrigen var vanligast när det var grabbkväll dvs jag var inte hemma....

Tiderna förändras. Inte så mycket kuddkrig nu för tiden. Nu är det alla fall vårt sovrum
Rummet är ganska stort så det kan gott och väl stå just en gungstol i ett hörn.

2 kommentarer:

  1. Så fin och speciellt med det guldiga. Vi har oxå en svart gungstol, men vilken plats de kräver och jag har inte hittat någon bra plats till den ännu. Ha en fin kväll. Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Så vacker, den gillar jag. Skulle ha ärvt en sån en gång men nåt gick fel så jag fick den inte Är lite ledsen för det. NU har vi inte plats för den så det spelar inte så stor roll.Välkommen till min blogg hoppas jag kan ge dig lite trevliga stunder.
    Ha en fin fredag
    Kram Meta

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.