11 maj 2014

Pelargoner och huvudet på skaft?

Igår var vi en sväng till stugan och tittade till och satte potatis. Ett och annat ogräs rycktes väl också.
Till min glädje har maskrosorna faktiskt minskat sen 2009. Annat trevligt som vitsippor och liljekonvaljer har ökat. Gissar att det är för att vi fällt så mycket träd så de får mer ljus nu. Några Gullvivor visar sig också.

På vägen dit var vi inom Pelargongaraget i Fagersta. Det ligger på vägen till stugan men jag har faktiskt aldrig varit där förut. Nu blev det av, en kombination av kvinnlig list och manlig klokskap kan man säga.
Vi behövde ändå en säck jord för vi skulle bättra på våra sedummattor i stugan. De har inte tagit sig fullt ut men nu hade vi fått skott att så i. Hoppas det funkar. De är ju så fina och lättskötta. Jag strösslade också i lite vissna blommor med förhoppning att något extra litet frö skulle få fäste.

Men åter till Pelargonerna. Här kan du läsa mer om Pelargongaraget Är Du i krokarna så är det värt ett besök. I det ena växthuset hade Karin sin samling av pelargoner som hon visade och i det andra var allt till salu. Jag var sugen på ett par stycken ur hennes samling men sticklingar på de var tyvärr slut för tillfället.

Så då köpte jag en annan bara för lappen med  Söderbärke Församlingsgård, därifrån kom den.
Det är i Söderbärke vår stuga ligger. Blir spännande att se vad det blir av sticklingen.
Jord och pelargonnäring fick vi också med oss. Jag åker nog dit fler gånger eftersom det ligger så bra till att jag passerar. Öppet torsdag till söndag första maj till tionde augusti 10-16 men lät inte omöjligt att få komma dit på andra tider bara de var hemma, se länken.







Så åkte vi hemåt och då slog det mig plötsligt att jag glömt att vattna mina egna pelargoner i stugan.
De har ju klarat sig fint hela vintern och nu börjar de blomma så smått så behöver väl lite omvårdnad.
Ibland har man verkligen huvudet på skaft, kvastskaft.... Tror det går bra trots min fadäs,
det är så svalt där så de borde klara sig. De är tåliga men blev rätt arg på mig själv.

Här kommer två till bilder på Sockblomman som jag skrev om i förra inlägget- denna gång i vas.



Så vill jag tipsa om fler vackra bilder på just Sockblomma se Victoria Skoglunds bilder här från 9:e maj .
www.lantliv.com Hon tillhör mina husgudar och just här i samarbete med en annan husgud nämligen
blomsterkreatören Peter Ödegaard. Kan inte bli mycket bättre i mina ögon. Så vackert  med en massa olika glasvaser i varierande höjd och skira Sockblommor. Underbart!


2 kommentarer:

  1. Tack Annika..........efter sex timmar och 150 rättade prov fick jag då äntligen tillfälle att blogga lite och avsluta kvällen/natten med några fina bilder på näthinnan. Jag blir sååååå sugen på sommarlov OCH en resa till Zetas trädgård. Det verkar vara samma prinsessa du har i din trädgård som jag för något år sedan såg i mängder under ett träd på just Zetas (förstod det när jag fortsatte läsa på den länkt du bifogat). Det är bara att gratulera, de är sååå vackra.

    Vad det gäller vaserna i olika storlek ser jag att du har några av de smala, OM du är ute efter de som visas i bild på Viktorias blogg dom som ser ut som "stora syltburkar" kan jag rekomendera dig ett besök på Lagerhaus. För endast 99 kronor kan du få riktigt snygga och stora sådana. För tillfället står det 10 pioner i min och det är inte alls så tokigt :=)

    Tack för inspiration och nya krafter!
    Iren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Iren! Vaser kan man väl inte heller få för många av?? Kan bara tillägga att jag ofta beundrar er som arbetar i skolans värld. Jag har många vänner som är lärare och jag vet att det inte alltid är en dans på rosor. Och att man är trött på att höra tjatet om juni, juli, augusti...
      Ni är alla värda ert sommarlov när det kommer. Kanske också en tur till Zetas :=)

      Ha en fin vecka!
      Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.