05 maj 2013

Sött och syrligt

Bjöd släkten på lunch igår som avslutades med födelsedagstårtor.
Min idé om enbart Citrontårta efter maten gick inte helt hem hos födelsedagsbarnet.
Marängtårta är tradition. Chokladbollar likaså.Det blev en kompromiss.
Vände mig till min nya "husgud" Linda Lomelino som gjort boken Lomelinos tårtor
som jag skrivit om här i inlägget 17 år förut. Nu gjorde jag egna varianter på hennes: 
 
I chokladmarängtårtan utgick jag från hennes recept men tog ett lager med skivad banan
emellan bottnarna och bytte hallonen mot jordgubbar.
 
 
 
Citrontårtan delade jag i fem bottnar istället för tre. Tyckte de blev så tjocka.
Hade ett lager med lemoncurd, ett lager med vaniljkräm, ett lager med kesella citrus
och ett lager med kärnorna från två passionsfrukter.
På utsidan vispad grädde och några maränger och lite gult strössel uppepå.
 
 
 
Chokladbollarna bakade födelsedagsbarnet själv och som alltid
 skulle de serveras i den lilla porslinskorgen.
 
Ibland är det väldigt viktigt med traditioner...även för en nybliven 16-åring.
 
 
 
 
 
 
 
 

3 kommentarer:

  1. GRATTIS 16-ÅRINGEN! Vilka vackra tårtor. De smakade säkert lika gott som de var vackra!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Chokladmarängtårtan försvann i ett nafs :-) Den andra var också god
      om man gillar lite citronsmak. Kram

      Radera
  2. Mums, vilka goda tårtor... Kul när man gör egna lyckade varianter på recept.
    En riktigt bra dag för tårtkalas, för övrigt! ; ) Sol och värme, kunde ju inte bli bättre.

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.