13 februari 2024

Citrustider och fettisdag


 Vi gillar blodapelsiner och köper många kilo på en säsong. Blev så glad när jag hittade en fin blodapelsinmarmelad och en citronmarmelad som var på tillfälligt besök hos Lidl. Brukar inte handla där men ibland kikar jag in. Så de här burkarna får vi väl tacka Sicilien för. Därifrån kommer ju också de flesta blodapelsinerna. Arancia Rossa som de heter på italienska. Klimatet nära vulkanen Etna ger kalla nätter och varma dagar. Ju kallare nätter desto rödare apelsiner. Apelsinerna utvecklar ämnet antocyanin som ett skydd mot kylan det ger den röda färgen och sötman.


Vi njuter de som de är eller också ofta i en fruktsallad. Känns som en ren vitamininjektion så här års.


 Idag är ju också fettisdag. Så vi fick oss varsin semla ikväll. Jag bakade förut och la själva bullarna i frysen. Tycker de är mer lagom i storlek än de man köper. Ikväll ska jag kika på sista avsnittet av Lerin på Lofoten. Såg att de skulle besöka Haukland beach. Där var vi också i somras. Men när vi var vid den stranden blåste det så mycket så jag var nästan orolig att få in en massa sand i kameran. Vackert var det alla fall.


Glad att jag kommit igång lite på Friskis. Har testat lite olika pass och imorgon blir det yoga. Dagens motion blev annars snöskottning. Vi har skottat i omgångar båda två. Det har väl snöat hela dagen och under natten till idag så har kommit en hel del. Inget konstigt med det februari är en vintermånad. Blev nästan lite irriterad när jag såg att de sålde penséer på Plantagen redan i helgen. De klarar sig väl sig knappt på en inglasad balkong ens och trivs inte inomhus. Så varför så bråttom med allt? Vårfägring och lite färg för vas är väl en sak men penséer känns tidigt för Mälardalen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.