08 oktober 2023

Luktärter i oktober



Tänk att få plocka luktärter så sent som på Birgitta-dagen. Inte precis Brittsommarvärme men sol och skönt att vara ute och jobba hela helgen. Jag hade både mössa och underställ på mig för det blåste en del. Känner mig lite skönt mör efter två heldagar med utejobb. 







De andra luktärterna rev jag ner i helgen men de här står mot en södervägg på en av småstugorna så får vara kvar lite till. Dahliorna är uppgrävde och ligger på tork med namnlappar. Köpte ju några nya till den säsongen men flera är sparade knölar. 



Solcellsbevattningen är inplockad och vattentunnorna tömda. Har märkt på slangarna så jag slipper klia mig alltför mycket i huvudet i vår när jag ska installera den igen. Det är lite pyssel både med Dahlior och allt annat när säsongen går mot höst. Men så värt besväret. 



Tog några frökapslar av Törnrosas kjortel. Tror inte jag testar att övervintra den. Vilken växtkraft! Köpte som liten planta. Nu står krukan på en piedestal och uppbunden på pinnar eftersom den släpade i golvet. 















Det var skönt att lägga sig en stund  i bastun och lyssna på veden som knastrade. Inget dopp idag men så länge det är tvåsiffrig temp är det rätt ok ändå om man ”fuskat” med bastu innan. 



Har kikat på Vilket liv! Så folkkär han är Lasse Berghagen. Fint med hyllningarna. Hoppas han piggar på sig snart! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.