12 mars 2015

Växlande väder men alltid god mat

Ja så kan man säga att det var på sportlovet i italienska Cervinia. Vädret varierade och bjöd på sol, snö, storm och sol igen. Men maten varierade inte eller det gjorde den förstås men den var alltid god.
Helt underbar faktiskt!





Särskilt gott smakar det förstås när solen skiner och man kan sitta ute.
Med eller utan solskydd för näsan :)
Vara bara tvungen att ta en bild av dess härliga herrar. Coola!




Men det snöade också. Till exempel när vi besökte Chalet Etoile första gången.
Även kallad Ulla´s för restaurangen drivs av en svenska. 






Inte så bra sikt den dagen. 
Men vi kom tillbaka när det var solsken och åt en fantastisk lunch på hög höjd. 
Jag åt en underbar fisksoppa.


Lite skillnad på sikt om man jämför med bilderna ovan.




Skidåkare på gardinerna  :) och kor på fönsterbrädan.




Vi bodde på ett litet enkelt hotell som var över förväntan. 
Inte minst maten på kvällarna som serverades på systerhotellet mitt över gatan. 


Ost.....



Avslutades med dessertbuffé....



Tro det eller ej jag övergick till frukt efter två kvällar. 


Min frukost kanske såg ut som något i stil med kaninpellets. Men fibrer mättar.



                                            Vin Brulé och en croissant blir lätt en vana.


Tiramisu blir lätt en vana.

  
Espresso doppio blir lätt en vana.


Grappa - nej det blir ingen vana, luktar ju fotogen! 

Även om det säkert finns variationer där med.


Det första jag lagade när vi kom hem igen var lax med en risotto. 
Så inte övergången skulle bli för svår efter all underbar italiensk mat.
Sen var det bara att köra igång med långpromenader :)

Som grädde på moset hade jag precis fått en bok jag beställt på biblioteket när vi kom hem.

Syditaliens kök och skafferi av Hannu Sarenström och Sanna Töringe.

Båda författarna går ju in under epitetet husgudar hos mig så den ska bli trevlig att bläddra i.

Härliga bilder i en kokbok är lika viktigt som bra recept om den ska locka mig.

Önskar Dig som kikar in här en trevlig helg redan nu!
Kanske lagar Du något italienskt till helgen?

Jag funderar på en torskrätt med italiensk topping. Vi får se.







4 kommentarer:

  1. WOW, säger jag!! Vilka bilder och vilken underbar resa ni måtte haft! Jag har aldrig varit på någon skidresa, antagligen av den enkla anledningen att jag inte åker skidor... Men äter god mat gör jag ju, så varför inte... ;)
    Tack för att jag fick följa med via dina superfina bilder!

    KRAM Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annica! Skidsemester är toppen både för just skidåkningen och inte minst myset runt god mat.
      Trevlig helg!
      Kram Annika

      Radera
  2. Ni hade då en härligt blå himmel som den bara kan vara i Italien. och vit snö till så härligt God mat är inte dumt det heller. Välkommen hem då får jag säga. Pinnaträdet är egen design, undrar om jag gör om det det var pilligt och tog sin tid. Men kul att ha det kvar i alla fall
    Ha en fin och skön vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Meta! Imponerad av pinnträdet. Ser jättefint ut men förstår att det var lite pilligt att få till.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.