16 februari 2013

Under valnötsträdet

 
Under valnötsträdet är titeln på en underbar kokbok mor och dotter Bergenström gjort tillsammans.
 
Har skrivit om de förut. De tillhör mina husgudar.Vackra bilder och bra recept. Gillar stilen.
 
Under valnötsträdet är också där vi sitter när det är tjejträff hos min vän Lena i Åhus.
Hennes granne har ett gigantiskt valnötsträd vars grenar sträcker sig in till Lena.
 
Tänk att kunna plocka valnötter i sin egen trädgård. Vilken lyx!
 
Frukost under Valnötsträdet i Åhus
 
Lena och jag har känt varandra sedan vi båda var au-pairer i Schweiz för en evighet sen. Vi har hållit kontakten och hon är en av mina allra bästa vänner. För några år sedan kom den eminenta idén om en tjejträff upp. Tror det var tjejen från Kungsbacka som kläckte idén om att vi skulle ses alla fem tjejer. Vår gemensamma nämnare var just att vi alla var vän med Lena sedan länge och hade hört talas om varandra men aldrig setts. Träffen blev såklart superlyckad från första stund.
Så genomtrevligt att det blivit en tradition nu.
 
Fem år i rad har vi setts den här numera heliga helgen i slutet av maj. När Sverige är som vackrast. 
Fascinerande att alla lyckats få till det. Hoppas så att det funkar i år också och att huvudpersonen vår Lena som är flygvärdinna med oregelbundet schema själv kan vara ledig.

Valnötsträdet på gång att slå ut
 
Två av oss som kommer på tjejträffen brukar komma med flyg från Stockholm,
en kör från Kungsbacka och jag brukar åka tåg.
 
Gillar den tågresan.
 
Första sms i fjol = Blå himmel i Västerås
 
 
Har med mig något bra att läsa och lyssna på, något gott att äta och bara
den där vetskapen om vilken helg det är som ligger framför är guld värd.
Så är det täta sms rapporter om hur molnen går över landet på min resa ner till Skåne.
Mulet i Norrköping, lättande molntäcke i Hässlehom osv. Det är rätt många byten.
Frågan gäller huruvida det ska kunna bli solbadande på den vita fina stranden i Åhus eller inte.
 


 
 
 
 
Är det inte strandväder brukar det alla fall bli några strandpromenader och kanske lite shopping. Finns i stort sett en gata i Åhus men så bra affärer.En jättebra skoaffär och Butik Måsen som är en favorit. Någon gång har vi åkt in till Kristianstad. Så går vi på lite loppisar, äter en massa gott och spelar spel. Retro-spelet till exempel. 
 
Chokladprovning på Mmmmarabou....och ostkrokar föstås
 
 
Lammkotletter från Jonte´s har vi kört repris på och hans potatisgratäng
 för att göra det enkelt för oss. Bara att värma och på med grillen.
                          
 
En av kvällarna brukar en till tjej ansluta, Lenas barndomskamrat,
som också var och hälsade på i Schweiz. Hon brukar vara ostansvarig till allas glädje.
 
 
Detta var bara en försmak av Åhus i Skåne.
Det kommer nog mera så småningom eftersom det är en av mina favoritplatser i världen hittills.
 
 
 
 
 
     


4 kommentarer:

  1. Hej
    har suttit och scrollat ner och blir glad av det jag ser. Det lilla virkade bokmärket...beskrivning??? Så himla gulligt.
    Er träff under valnötsträdet låter helt underbart. Hade en gång tänkt köpa ett och sätta i vår trädgård men tänkte: Ingen ide, de växer ju så sakta. Detta var för 11 år sedan och nu undrar jag hur jag tänkte. Hade jag planterat då så hade det kanske inte varit i "ert" valnötsträds storlek men ändå...
    Kram Annika

    SvaraRadera
  2. jo glömde ju, Växtens namn i mitt inlägg heter Sophora. Kan ju vara ett plus att veta att det uttalas Såfåra. Själv frågade jag glad i hågen efter en sophora...ja, du fattar:)
    Kram igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska leta efter en Sophora Annika och uttala det rätt :-)
      Ser om jag hittar på beskrivningen på bokmärkesmusen. Kram

      Radera
  3. Länk till bokmärkesmusen finns i inlägget från 13 feb eller under etiketten pyssel.

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.