15 januari 2020

Tulpaner och tibast



Klart att man måste ha en tulpanbild i dag på tulpanens dag. 
Blev påmind om att det var dags att ta in
en kvist av Tibast också. 
Fint ihop. Tibasten slår ut på någon dag när den kommer in.
Fick busken av min blomsterkompis Maria 
och det var hon som påminde mig att det var dags att knipsa också.
Lite Spirea fick också komma i buketten. Gillar ju kontraster.
Kanske blir det lite ljusgrönt på de också när de fått komma in i vas.
Och det är inte solen som skiner. Var tvungen att tända en lampa.
Var så mörkt och blåsigt i morse. Varma vindar visserligen.


Tavlorna får gå in under reseminnen. För drygt sex år sen åkte vi hela familjen från västkust  till östkust i USA med start i San Francisco och avslut i New York. En härlig resa.

Apropå resor så oroar jag mig lite för aktiviteten i filippinska vulkanen Taal eftersom yngste sonen är där just nu om än på avstånd. Jag har stor respekt för naturkrafter.

Började titta på serien World on fire igår efter tips. Om andra världskriget.
Överraskande bra om än otäck. Välspelad. Speglar vad som händer vanliga människor i krigstid.
Sju avsnitt. Men verkar väldigt lovande efter första.




4 kommentarer:

  1. Härlig bukett, fint med tibasten! Jag skall försöka ta mig till Slottsträdgården snart och plocka en bukett, när jag bodde i Västerås åkte jag till en liten plantskola i Badelunda, vet inte om den finns kvar. Visst är det roligt med speciella reseminnen, det printet från SF har vi också som minne från när sonen bodde där ett år. Era söner är verkligen självständiga och modiga som reser så långt bort. Alltid oroligt i mammahjärtat <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slottsträdgården är alltid kul att besöka. Badelunda? Tänker Du på Igelsta? De som hade eternellodling också på den tiden det begav sig (förra gången) Tror inte den är kvar. Eller Skälby Trädgård mot Anundshög? Där är ägarbyte nu så blir alla fall kvar. Har köpt tulpaner på lök av deras egna odlingar tidigare. Så kul!
      Ja era barn är också ute och far i världen! Visst är jag glad och stolt att de växt upp till självständiga individer. Men också orolig inte minst för den här vulkanen just nu.
      Kram och trevlig helg!
      Annika

      Radera
  2. Så fina tulpaner Annika! Tibast - det var något nytt för mig... ser fint ut. Word on fire - ja, välspelat, bra och hemskt! Ja, det finns en del att oroas över. Kanske läget lugnar ner sig nu i Australien och vi får hoppas att vulkanen Taal håller sig lugn! Det finns mycket att oroa sig över... även här hemma! Så vi tar en dag i sänder Annika och så njuter vi över att tulpansäsongen är här! :)
    Kram Nilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick en buske Tibast av min blomsterkompis. Fin så här års. Men giftig. Ville inte ha den när pojkarna var små. Ja jag känner att jag snart behöver lite goda nyheter för att få balans.Läste igår om en sida Bored panda good news 2019 som jag nog ska grotta ner mig i för att uppväga. Annars är man snart bara rädd och deppad känner jag. Tulpaner är alla fall på plussidan! Regnar i Australien även om det också kommer så häftigt så de stackarna får översvämningar istället. Och vulkanen ja där vet ju ingen vad som händer. Jag håller tummarna för lugn och ro.
      Men ser ju också hemska bilder av djur täckta med aska och människor som vill rädda det de har och trots påbud om evakuering.
      Kram och trevlig helg!
      Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.