01 januari 2020

Nytt decennium med återbruk

Så högtidligt att kliva in i ett nytt decennium!

Jag tycker alltid det känns  energifyllt med nytt år, ny termin på hösten också även om det är längesen jag lämnade skolan så dras jag med av känslan av nystart.


Nyårsafton firades i lugn och ro hemma på tu man hand i år. Till förrätt hade jag gjort små snittar på kavring som jag bakade före jul och frös in. En ostkräm med Philadelphia ost och riven Parmesan
så skulle det vara hackade pistaschnötter och färska fikon på toppen och ett varv med pepparkvarnen.


Fick så fina pistaschnötter från Sicilien när jag var hundvakt före jul. Passade bra nu.
Så använde jag min mammas gamla kaksprits att trycka ut ostkrämen med.



Precis före nyår var vi på en stor fest för vänner som fyllde 60. Temat var schlager. Festen var i en bystuga inte långt från vår stuga. Många hade bjudit till med glitter och paljetter. Jag hittade en midjeväska med paljetter på en barnavdelning och en rosa boa.
 
Så kändes helt ok med ett litet enkelt nyårsfirande i år.


Vi gjorde det lätt för oss och köpte skaldjur. Gratinerade varsin liten hummerhalva. Mest för det är kul och festligt. Inte så mycket att äta egentligen. Är ingen hummerexpert precis.

Hade bakat ut nattjästa baguetter på morgonen. Detta med långjäst är jag lite besatt av nu. Även kavringen var långjäst. Gjorde långjästa kryddiga julbröd också. Så enkelt sätt att baka.



Satt på verandan.


 En gammal skål från mamma fyllde vi med havskräftor.



Räkskålen är också gammal och kommer hemifrån den med.
Ja till och med vasen med hyacinter liksom hyacinterna i sig är återbruk.
Vasen från en vän som rensat i skåpen och hyacinterna från vänner som åkte till Spanien.
  

Mina egna gamla glas Blåklocka fick komma till heders.


 Hade gjort Crème Brulée till efterrätt med lite rivet limeskal i. Ett litet glas Cremoncello till det.
Också en hundvaktspresent. Så god,  inte minst att hälla lite på en kula vaniljglass.
 

Så spelade vi lite Quiz som vi fått från juldagens julklappsbyte.
Jag var jättedålig....

Pratade om året som gått, reflekterade och pratade lite om framtiden.
Vad är viktigt och inte. 


Så lyssnade vi på Lena Endre fina läsning av Nyårsklockan -
alla åtta verserna. Så proffsigt och levande hon gjorde det.
Och klockan slog tolv.

 

Tidigare på dagen hade vi gått en lång promenad i solen längs Mälaren. Se bild i förra inlägget.
Jag planterade också tulpanlökar jag fått. Inte ofta man gör det på årets sista dag. Men känns som en hoppfull aktivitet när det nu var så milt. Hoppas det blir ett färgfyrverkeri i de tre krukorna till våren.
Tänker att de ska få lite kyla sen tar jag in de i uterummet eller förrådet i väntan på värmen.
Ett litet experiment. Har inte satt tulpaner i kruka förut. Ja så slutade mitt 2019 och så började 2020 för mig.

Hoppas Du hade en fin nyårsafton och får en bra start på 2020! 


6 kommentarer:

  1. God fortsättning! Så mysigt och stämningsfullt ert nyårsfirande ser ut! Jag tycker också om nystarten och att vi går mot ljusare tider, känns alltid hoppfullt. Har däremot lite svårt för det där att summera och planera framåt, blir lite orolig då. Har (önske)mål och förhoppningar men vågar knappt sätta dem på pränt så att säga. Önskar dig ett fantastiskt 2020! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin! Ljusare tider känns toppen! Allt gott!
      Kram Annika

      Radera
  2. God fortsättning Annika på det nya året - ett nytt decennium! känns både spännande och läskigt att tänka att det spänner över 10 år!
    Så fint, mysigt och stämningsfullt ert nyårsfirande blev. Vi var själva förra året och det tyckte vi var mysigt och skönt, men i år blev det som du vet en liten resa.
    Du skriver mycket om återbruk i ditt inlägg och jag tror att vi tänker lite lika där. Jag blev i alla fall glad av att läsa om det hållbara i dina rader!
    Jag har precis summerat något av det som vi upplevde under 2019 och det är svårt att önska något speciellt för 2020 och framåt. Det finns önskemål och förhoppningar om förbättringar både på det personliga och på det globala planet. Det finns både stora och små utmaningar som väntar.
    Jag vill önska dig ett gott 2020 och jag ser fram emot att få följa dig här på bloggen!
    Kram, kram, från Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla! Ja nyårsaftonen blev mysig. Det är speciellt med ett årsskifte. Och man tänker också på året som gått. Förluster och ohälsa i vår närhet som gör att man får perspektiv. Ja mycket som väntar under året också. Idag har vi firat vår äldste son som fyllde 24 och hans bror packar väskan för långresa. Gott att fått haft de hemma lite över ledigheten. Jag fortsätter att läsa dina intressanta inlägg och kika på fdina ina bilder. Allt gott på nya året!
      Kram Annika

      Radera
  3. God fortsättning på 2020! Ser jätte gott och mysigt ut. . . men själv har jag svårt för nyårsaftnar för vart tog föregående år vägen! Allt går ju alldeles för fort! Men man får ju tolka det som om man haft roligt då!
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst går ett år fort! Ha en fortsatt fin Trettonhelg!
      Kram

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.