28 augusti 2018

Att skingra tankarna

I lördags åkte vi hela familjen till Arlanda för att vinka av vår äldste son som for till Shanghai för studier. Det var hans första val så han var ju hur lycklig som helst när han fått det beviljat och han har gått in för resan till 200 % och pluggat kinesiska tecken och uttal sen den dagen han fick beskedet.
Vi andra var naturligtvis glada för hans skull. Vilken upplevelse han får! Men visst sved det i mamma-hjärtat också det måste jag medge.


Så efter att vi kramat om varandra på flygplatsen passade det bra att skingra tankarna lite med att se Lars Lerins vackra verk på utställningen på Liljevalchs. Den pågår till 9 september.

Men först lämnade vi även yngsta sonen i Stockholm. Tillbaka till studier på KTH.  Han har  varit hemma i sommar och arbetat i Västerås. Så det blev en liten rotation. Hans bror som vanligen bor och pluggar  i Uppsala jobbade i Stockholm under sommaren och fick låna boende hos lillebror. Men nu blir det Shanghai för H en termin.









Tyckte mest om fåglarna! Men visst ligger det något i ovanstående om Hemnet.
Mycket ser likadant ut i annonserna. 



En sväng i Vasamuseets trädgård och en glass vid vattnet i vår vackra huvudstad innan vi for hemåt igen. Men nu bara två personer i bilen. Det blir bra det med såklart. men lite konstigt någon dag i början efter att huset blivit tomt. Så känns det alltid speciellt om båda två varit hemma några dagar.
Man har de bara till låns och det är som det ska vara. Vore värre om de inte ville flytta hemifrån eller ut i världen.

Grämde mig lite bara när vi kom hem igen att jag inte hade koll att GES spelade på Solliden.
Vi kunde ju gått på det! Gillar deras musik och vi var ändå i krokarna och hade ingen tid att passa :)

Höll oss vakna med filmen Saturday Night Fever hemma istället. Den var  visserligen urdålig.
Inte alls som jag mindes den :) Men musiken håller än! Ville veta att H landat innan jag la mig.
När vi sen fick besked några timmar efter ankomst att han träffat på sin kinesiske"buddie" som skulle möta upp honom och de hunnit ordna mycket praktiskt som boende till exempel kändes allt bättre.

Kina är ju lite speciellt. Ett tag kändes det som han åkt till en annan planet. De där tysta timmarna efter att han landat..... Jag hoppas han får en fantastiskt termin med många upplevelser.
Men jag längtar för en gångs skull till jul också för då kommer han tillbaka till Sverige.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.