02 maj 2018

Valborgsmässohelgen och en ny bästa vän i trädgården.

Vy från stugverandan söndag morgon 5:30 tycker om när det är blankt på sjön och vindstilla.
Känns som vi fick en riktigt lång ledighet över Valborg och första maj. Startade upp på fredagskvällen med att gå på konsert med Miss Li. Cyklade ner på stan lite före och gick en sväng på trevliga Vinoteket Lothar för ett glas vin och lite tilltugg. Konserten var bra! Gillar Miss Li.
Hon hade med sig ett bra band bland annat två härliga blåsare och en körtjej som utstrålade glädje och energi och när Miss Li fick på sig hatten blev låtarna ännu bättre. Berodde troligen mest på att vi kände igen de låtarna mer som spelades i senare delen av konserten.


Åkte till stugan efter frukost på lördagen. Hade bestämt med våra stuggrannar att ses i alla enkelhet på kvällen över lite tapas-knytis. Det blev en trevlig kväll och bra mix på lite smårätter. Jag hade läst i tidningen om popcorn i maten. Jag gillar popcorn så jag bidrog bland annat med en majssoppa med popcorn crunch och till dessert en marängsviss med ja just det lite popcorn. Annorlunda och gott faktiskt om jag  får säga det själv. Men så är jag ju ett popcorn-fan.



Tyckte vi hann med så mycket under den här helgen. Både avkoppling, umgänge men också en hel del arbete fick vi gjort. Jag putsade alla fönster utom fem rutor som jag inte når utan en stång som jag glömt kvar hemma. Mannen hade byggt ihop en skärm för en ny grillplats och nu kom den på plats.
Det kommer bli bra. Tidigare har vi stått utanför källardörren och grillat. Här får man mer kontakt med övriga eftersom vi brukar ha vårt stora utebord strax intill.


Tre buskar av Norsk Brudspirea fick dock stryka på foten för att skärmen skulle få en bra plats. Så nu har jag brudspirea i vas lite överallt. Hade med några kvistar till mamma och pappa när vi kom hem också och jag besökte de på sina respektive boenden. Kul att följa hur kvistarna slår ut och fylls med vita blomklasar. Kan man ju inte bara slänga bort.

De största kvistarna hamnade på bordet på verandan hemma hos oss. I den lilla ampeln som hänger i öppningen har jag Häggmispel som är på gång att slå ut.

I stugan tog jag också in några kvistar från en fälld björk som snabbt slog ut. De fick snabbt musöron. Apropå musöron ja.... återkommer till det....

Flera timmar på Valborgsmässoaftonen höll jag igång med min nya bästa trädgårdsvän - hjulhackan Lucko! Ett enkelt men genialiskt redskap. Inget sponsrat inlägg detta som man skulle kunna tro :) men jag är överförtjust.

Vi har en ganska stor grusyta i stugan som nu kommer bli så otroligt mycket lättare att rensa med detta fantastiska redskap. Ser ut som ett cykelstyre med ett hjul och en rensbåge man kör ner i gruset och kan lägga hela kroppskraften bakom och attackera ogräset. Kör man nära en gräskant blir ytterkanten på bågen som ett kantskär. Ja den är verkligen ännu bättre än jag vågat hoppats på.
Har kollat på den tidigare på mässor. Används mycket på kyrkogårdar där det är mycket gus. Kommer ju bara att bli lättare ju mer man använder den. Tistlar och maskrosor var ju en baggis för Lucko. Grästuvor lite värre men i framtiden kommer det inte gå så långt att det blir grästuvor i gruset.
Inte med Lucko :)  Dyr men PPA -pris per användning får nog räknas här. kommer nog ha den livet ut och rensbågen slipar sig själv mot gruset. Fiffigt!

Tidigare har jag rensat för hand vilket är dötråkigt och tar evigheter. Jag har bränt med gasol det är roligare men vill inte så gärna eftersom jag är rädd att någon gnista ska fara iväg och man ska orsaka brand. Det tar också rätt lång tid och tar några dagar innan det brända försvinner. Men den här hjulhackan, den är min nya bästa kompis i det här arbetet. Helt fantastisk. Mannen fick nästan dra in mig jag blev helt besatt. Men vi skulle ju hinna äta och cykla in till byn och se på eld också. En liten snöklick låg kvar vid brasan nere vid båthamnen i byn. Och det där med musöronen jag skulle återkomma till? Jo när vi kom hem från brasan så skulle jag hälla vatten på en rabatt. Vi hade haft en kanna stående vid tunnan vi eldat lite kvistar i under dagen och kottar jag krattat bort från gruset.
Den elden var ju släckt och jag skulle hälla ur det som var i kannan. Men det tog stopp.
Trodde först det var en grankotte som fastnat i pipen och jag skulle dra bort den. Såg ju inte ordentligt för det var ju mörkt ute. Men "kotten" kändes för mjuk och ja  lite pälsig... blä det var en stackars mus i pipen som tydligen hamnat i vattenkannan och inte kunde komma ur den utan hade drunknat. Vilket öde!  Det var de andra musöronen än de på kvistarna.


Vi hann åka in en kortis till Ludvika på Valborgsmässoaftonen också. Där var fullt av poliser inför 1 maj demonstrationen som det pratades om hela helgen på radio. Ett stort tåg av nazister väntades.
De har ett starkt fäste där tydligen. Otäckt. Men verkar som det hela gått bra. de fick ett kyligt mottagande. Heder åt den 93 åriga kvinna som överlevt förintelsen och rest dit för att ta ställning.




Vi fick se både fullmåne och sol under helgen. Det är så fint när månen vandrar över sjön. Håller man sig vaken kan man se en riktig mångata över sjön strax efter midnatt när månen är rätt över sjön.
Vårfloden har gett högt vatten säkert 70-80 cm över normalt. Hoppas så att lilla sädesärlan inte hann bygga sitt bo under bryggan i år.

Pelargonerna är uppväckta efter vintervilan. Fulla av knopp är de efter en vinter utan nästan någon skötsel i en sval stuga. Vilka trotjänare. Har haft de i flera år.


Kände mig tacksam över helgen och över att jag hade tur i oturen i fredags. Det sista jag gjorde på jobbet var nämligen en rejäl praktvurpa. Modell saltomortal. Lite för raska steg på blött, halt golv.
Fort gjort är det och jag låg pladask på ryggen. Slog i både huvud, rygg, svanskota och armbågar.
Men hade tur, kanske bra att vara kort och ha nära till marken. Bara rejält blåslagen mest på rumpa och höger armbåge. Kunde gått värre. Då hade inga fönster blivit putsade och jag hade inte kunnat ha de där timmarna med Lucko i gruset. Tacksam att det gick bra!

Sköna maj och våren är så välkommen!



2 kommentarer:

  1. Vilken härlig helg och vilket långt, härligt inlägg! Jag håller med om att de bästa helgerna är när man får lite av varje. Lite nöjen, lite arbete, lite vila.

    Kram // AH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja visst är det bra när man får mixen!
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.