13 februari 2014

Pesto Pina

Att ha allergi kan vara pest och pina det vet alla som är drabbade.

I lördags gjorde jag för första gången en pesto som passar även de som inte tål nötter.
Istället för den traditionella med  pinjenötter gjorde jag en variant med solrosfrön och
pumpakärnor. Lätt som en plätt och en klick av denna livar upp den enklaste spagetti.
Ursprungsreceptet hittade jag i Anna Bergenströms bok Under valnötsträdet.

Något annat jag provat för första gången är Kålrabbi. Never heard of, tills jag lyssnade på
P1 (vuxenpoäng) och programmet Meny för någon vecka sedan. Skalade den och skar den sen rå 
i tunna stavar och blandade med pesto och lite flingsalt. Gott!




Här är receptet på pesto:

2 dl basilikablad ( ungefär 1 kruka,ta bort grova stjälkar och använd bara bladen)
2 vitlöksklyftor
50 gram solrosfrön och eller pumpakärnor (originalreceptet säger 30 gram pinjenötter)
1,5 dl god olivolja, jag tog den med citronsmak
Ca 5 msk nyriven parmesan
Lite salt och svartpeppar ur kvarn

Kör allt utom vitlök och kryddor med stavmixer i en bunke med höga kanter eller i matberedaren.
Smaka av med salt, peppar och pressad vitlök. Det ska bli lite trögflytande och krämigt.

Det går att mortla alltihop också. I så fall stöter man frön och kärnor med skalad och skivad vitlök och lite salt. Lägg ner basilikabladen i ett par omgångar ev med lite av oljan. Rör sedan ihop med osten och resten av olivoljan. Smaka av med salt och peppar.

Som variation kan man byta basilikan mot bladpersilja.

Häll på små burkar och förvara i kylen.



Vi var bjudna på Italiensk afton hos goda vänner så tog med en burk pesto och lite annat smått och gott
på temat Italien. Lite kul pasta  i form av kända italienska byggnader, t. ex Peterskyrkan..


Ikväll har vi firat lite med tårta  för äldsta sonen klarade körkortet på första försöket och det är såklart värt att fira. Frihetskänsla med körkort och kanske vår tur att få bli skjutsade. Kör försiktigt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.