09 februari 2021

Hjärtebullar

 Blev sugen på att baka kanelbullar förra veckan. Har inte gjort det sen i somras tror jag. Bakar visserligen jättemycket men det är matbröd och frukostbullar för det mesta i olika varianter. Ofta kalljäst. Det känns som ett enkelt sätt att baka. Men nu skulle det bli bullar. Gjorde vanliga bullar men inte med kanel.


Gjorde två olika varianter som jag försökte forma till hjärtan och fyllde de med riven citron, vallmofrön, lite socker och smör men även lemoncurd som jag gjort någon vecka tidigare. Kanske såg de mer ut som hjärtan innan jag gräddade de. Tänkte det var kul när det snart är Alla hjärtans dag. Såg bullformen på en annan blogg.




Men några blev lite fina och hjärtliga alla fall. Goda blev de men efter provsmak åkte de in i frysen.


Tänkte jag kan ta med några nästa gång jag hälsar på mamma. Hon och övriga på hennes boende har nyligen fått den andra sprutan. Det känns skönt att de snart har skydd. Jag oroade mig ju lite över att hon eventuellt kommer behöva flytta då hennes gruppboende kanske ska avvecklas. Har ju varit så otroligt bra de drygt fyra år hon bott där och personalen är enastående. Beslutet sköts upp en månad och det har varit ett digitalt möte om hur det kan komma att bli. Om de håller vad som sas där så känner jag mig ändå lugnare och tror det kan bli en bra lösning även om det nu blir en form av flytt. Det viktigaste känns att gruppen kan hållas ihop och även personalen som är jätteviktig för tryggheten. 

Vi får se tiden an. Tills dess väljer jag att tänka positivt.


6 kommentarer:

  1. Smarriga bullar. . .och passar verkligen bra på söndag då det är Allahjärtans dag!
    Skönt för din mamma att ha fått den andra sprutan! Min far har också fått det. . .men nu väntar man bara på att själv få en också innan man kan hälsa på honom och andra! Det är verkligen segdraget med försenade vacciner!
    Ha en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja bullarna blev goda! Gott med citron och vallmo. Ja längtar efter nya tider när alla fått vaccin.
      Kram och trevlig helg!
      Annika

      Radera
  2. Bullarna ser jättegoda ut! Blev fikasugen nu! :) Jag har precis nu bakat filmjölksbröd, så gott att ha i frysen.
    Hoppas det löser sig för din mamma och så bra att hon har fått sina sprutor. Skönt att läsa att personalen gör ett bra och omsorgsfullt arbete. Fint att ge dem feed back för det.
    Trevlig helg!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de blev goda. Har provsmakat innan de åkte ner i frysen. Personalen är fantastisk på hennes boende. Varit så tacksam många gånger att hon fick sitt boende just där. Därför bestört när det blev tal om avveckling. Alla som bor där är ju sköra personer. Men verkar som det kan lösa sig på ett bra sätt så hoppas mycket på det.
      Kram och trevlig helg!
      Annika

      Radera
  3. Underbara bullar, känner doften, smaken och hur det är att hålla i en bulle som dina. Ja, nu kan vi njuta av fina dagar även här i S-holm. Sätter på skidorna vid brevlådan och sedan är det "bara att åk". Ser ditt pistade spår från förra inlägget. Mitt 5-åriga barnbarn säger att han vill ha sina "pistade" byxor och menar då sin manchester byxor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha ja nypistat ser faktiskt ut som manchester. Jag har en vit prydnadskudde i manchester med texten nypistad manchester. Ja vilka härliga vinterdagar vi har. Bullarna blev goda hade med på utflykt på isen i helgen.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.