05 mars 2016

Bananoffepaj

Snabb och smarrig efterrätt som går att förbereda. Tar ca 10 min att göra.


Så här är receptet för 10 personers  paj eller om du vill göra den i små formar/glas.
Det går lika bra. Jag gjorde den kvällen före och hade klar i kylen.

Bananoffepaj 10 personer

200 gram digestivekex
100 gram smör gärna extra saltat
1 burk karamelliserad mjölk
2 bananer
2,5 dl vispgrädde
2 grovhackade dubbeldajm

Smula kexen för hand eller i matberedare, smält smöret och blanda till en smulig deg.
Tryck ut den i pajform eller i små formar. Jag använde pajform med löstagbar botten som jag satte ett bakplåtspapper i. Fördela ut den karamelliserade mjölken uppepå (kolan) och sen de skivade bananerna ovanpå. Grädden ska vara lättvispad och läggas över bananerna till sist grovhackad dajm överst. Servera direkt eller låt den stå i kylen. Jag gjorde min ett dygn i förväg. Så smidigt.



Och vilken "otur" att det blev lite kvar. Fick jag lov att äta den en gång till :)


Fick receptet för någon vecka sedan av en tjej i "den yngre generationen" :) hon hade hittat det på Jennys matblogg. Där finns så mycket gott att jag inte vågar kika in för ofta.  Jag  bjöd på pajen i torsdags när jag hade tjejmiddag för mina härliga f d arbetskamrater. Vi känner varandra sen tiden när vi arbetade tillsammans inom hotell och konferens  och vi håller kontakten genom att ses någon gång per år alla fall. Oftast brukar vi gå ut och äta en bit men ibland ses vi hemma hos någon och nu passade det bra hos mig då jag var gräsänka. Mannen och grabbarna är iväg och åker skidor i Frankrike och jag valde att stå över i år.

1 kommentar:

  1. Det där går nog inte av för hackor.Måste testa.
    det är roligt att hålla kontakten med gamla arbetskompisar, det gör jag med vi ses 1-2 ggr / år har blivit oftast hos mig på kolonin nu, men annars ses vi ute på restaurang.
    Ha det gott i helgen
    Kram meta

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.