21 januari 2013

Uppåt väggarna

 
Jag är svag för vackra bilder. Det är det ofta i både kokböcker och trädgårdsböcker. 
Ibland tryter fantasin när det gäller att få fram mat på bordet. Jag behöver all inspiration jag kan få.
 
Detta är min inspirationshylla. En klar favorit när det gäller kokböcker är Anna Bergenström.
Hon tillhör mina husgudar. Hennes dotter Fanny fotograferar de flesta av de vackra bilderna.
Anna kan man lita på! Recepten fungerar. Just nu står tre av hennes böcker på hyllan. Jag byter böcker allt efter humör och årstid. Tycker det är ett bra alternativ till en tavla på väggen.
 
Vet inte hur många gånger jag bakat hennes "Det oknådade brödet" det lyckas alltid. Perfekt till soppa eller på en buffé eller alltid. Blir det något kvar är det gott att rosta dagen efter. På senare tid har hennes böcker fått så lockande namn. Kärlek, oliver och timjan och Under valnötsträdet t.ex. Men mer om det en annan gång. Här kommer receptet på brödet som är fotat ur boken Annas mat. Solrosfrön i är pricken över i. Kryddningen kan man såklart variera.Men så mycket enklare kan ett brödbak inte bli.

 
 
 
 
 
 
 
 

6 kommentarer:

  1. Absolut det bästa, godaste och enklaste brödreceptet som finns, har varit mitt favvorecept sedan jag fick det av dig för typ 20 år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det och jag fick det av Cisci strax innan. Hon bjöd på det nere i Lund och tror det var då vi åt aioli till och sen gick ut och någon sa den klassiska kommentaren. "Jag tror någon i sällskapet har ätit vitlök". Vi stank väl :-) men gott var det.

      Radera
  2. Mmm, låter gott!! Och jag är också svag för vackra böcker, livsnjutarböcker brukar jag kallas dem, värda att ha framme som du har och tack för Formexrapport! Mari.

    SvaraRadera
  3. Ja Mari de är värda att stå framme. Vad gäller Formex så är du ju redan "hemma" eller före :-) Men det är kul att åka dit som en inspirationsutflykt. /Annika

    SvaraRadera
  4. Tack för påminnelsen om det oknådade brödet. Det körde jag stenhårt med förr, men har alldeles glömt det!!! Kram!

    SvaraRadera
  5. Ja det kom ju från Dig C. Se kommentar ovan ;-)

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.