30 juli 2018

Mölle by the sea

Körde runt lite på Skånes västra sida förra fredagen. Till Mölle. Den gamla badorten där det blev en skräll att män och kvinnor badade tillsammans runt 1890. Ni har säkert sett bilder på randiga baddräkter från den tiden. Eller kommer ihåg Povel Ramels text i Gräsänklingsblues." Min fru har rest till Mölle - Mölle by the sea."

Jag var där en del som barn vi hyrde in oss i dåvarande ASEA´s  (numera ABB) semesterhem för "aseater"och tycker alltid det är kul att ta en sväng dit.


Grand Hotel uppe på berget och vägen bakom leder till Kullens fyr. 
Dit åkte vi inte nu men vi var enade om att Kullamannen var en så spännande serie
 som vi båda kom ihåg. Gick väl på tidigt 70-tal gissar jag. 
Vet att jag läste boken också så måste ju varit läskunnig alla fall.

 Jollar i hamnen och parkerade hästar vid Mölle krukmakeri.
Vi parkerade också och gick in och tittade på detta fräcka ställe.
Kunde ju vara en bra med en försmak också eftersom huvudsyftet med denna 
Skåneturné var en keramikkurs för mig.


 Mycket fint på hyllorna och rolig inredning.


 Gissar att det brukar vara mer än fullsatt här och bra musik.



Ja ibland håller jag med den där skylten de hade ovanför kassan.




 Körde inom Arild och Viken också. Så mysiga ställen med vackra hus.

Verandorna!

Man odlar vin också.


 En fin "mölla"



I Viken passade vi på att äta en god fisksoppa nere vid hamnen innan vi for vidare.
Det är det som är så bra med Skåne att det är mycket att se inom räckhåll.




2 kommentarer:

  1. Mölle, Höganäs, Viken och Arild - alla skånska pärlor som vi har besökt mycket genom åren då vi hade husvagn. Fina bilder Annika och det låter trevligt och lärorikt med keramikkurs! Hoppas vi får se något alster här på bloggen.
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vilka pärlor! Det kommer snart ett inlägg om keramiken även om mina egna alster kanske inte är helt i fokus. :) Lite sneda och vinda blev de nog men jag tror jag kommer använda de ändå. Allt behöver inte vara perfekt det är ju lite av charmen.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.