10 januari 2013

Mina två bästa träningstips

1. En träningskompis
      2. Självhäftande stjärnor
Min träningskompis heter Lotta. Vi har känt varandra sedan våra barn gick på dagis
eller förskolan som det heter. Tränat ihop har vi gjort sen hösten 2010. Det är vi lika stolta över båda två tror jag.
För det där med träning går ju lätt lite etappvis alla fall för mig. Men nu har vi hängt i. På en lagom nivå och bara glada om det går att få till ett par gånger i veckan. Helst tre. Då känns det bättre att äta lite gott som jag gärna gör eller hänga lite i soffhörnet.
För mig är det otroligt bra med en träningskompis. Det blir mycket roligare att träna och det är svårare att backa ur. Det har hänt både en och flera gånger att jag stått med mobilen i handen redo att sända ett träningstvekande sms när jag fått upp ett meddelande från Lotta t.ex "att jag kommer 17.45 är det ok ? "Då klickar man istället genast iväg ett svar som: Toppen, vi ses då! Det är lätt att komma på ursäkter, lite latblandad är jag väl när det kommer till träning. Eller att jag prioriterar annat, det är ju samma sak fast det låter bättre.
Jag är ju så nöjd när jag väl kommer iväg, särskilt efteråt. Det är då stjärnorna kommer in i bilden. Klistrar en stjärna för varje träning i en väl synlig väggkalender. Så jag blir påmind. Känns bra varje gång man slänger ett öga på kalendern.
L och jag går på olika pass på Friskis & Svettis och så simmar vi. Morgonsim på fredagar. Utan L skulle jag inte särskilt ofta vara på badhuset 6:30 en kulen vintermorgon. Men nu vet jag att hon väntar på mig alltså går jag dit. Ibland är det musik på och brinnande kandelabrar vid bassängkanten. Extra mysigt.  Så simmar vi en kilometer och har med oss god juice som vi dricker efteråt. Så känner vi oss så duktiga att känsan sitter kvar nästan hela helgen. Gärna ska man också  ha packat med sig en riktigt goddoftande bodylotion i badväskan. Det förhöjer upplevelsen.    
Nu har vi haft julledigt men imorgonbitti är det uppstart på vår vårsäsong med simning. 
Badväskan är packad  och jag har juicen beredd i kylen.   


4 kommentarer:

  1. Hej min träningskompis! Har börjat många gånger med olika träningssaker men det har aldrig blivit så kontinuerligt som att träna med dig. Måste vara att du är en bra träningskompis och att vi håller koll på vandra så att vi inte kan fuska för mycket.

    För skulle du inte stå varje fredagsmorgon och vänta på mig på badet, skulle jag inte vara där och simma hur skönt det än är. Att sätta stjärnor i kalendern är jätte viktigt för mig, det är roligt att bläddra i den och se att det glimmar på sidorna. Jag är ingen träningsnarkoman men nästan en stjärnnarkoman :) Direkt efter träningen sätts de fast som bevis på att vi varit duktiga.

    Vi syns "pigga" i morgon bitti, Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har nu äntligen fixat Runkeeper och jag är rätt tävlingsinriktad så jag kör den mot FB... då kan man inte bara lulla runt med valpen runt området utan måste ut på en större runda så man har något att visa upp! :)

    SvaraRadera
  3. Modigt T! Jag är nog inte lika tävlingsinriktad....än...tillräckligt med vinnarskallar i vår familj. Tävlar mot mig själv :-) Good enough for me!

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.