09 maj 2014

Trädgårdens egen prinsessa

Märker att jag har många favoriter. Det här är ännu en. Sockblomman, den röda varianten.
Epimedium rubrum. Skirast av skira men ändå tuff och en väldigt bra marktäckare. I år hade jag missat att rensa bort de torra fjolårslöven men det gjorde ingenting (nästan) för plötsligt bara finns "hon" där ändå.

                                     
Så här ser hon ut i sol och i regnväder.

Jag måste nog ta in någon stängel och sätta i vas som jag kan se lite hela tiden tror jag.




Jag har hittat en så fin och trevlig blogg med vackra bilder och fullt av inspiration på tema inredning och trädgård. Kika in här:  PALAZZI DESIGN OCH INTERIÖR  I den trädgården finns både Kungar i form av rutiga Kungsängsliljor och en drottning som är ett Valnötsträd. Klicka på den kursiverade texten får du också se de.

Så då är jag inte sämre än att jag utnämner Sockblomman till prinsessa i vår trädgård ;)

Kungsängsliljor har jag också kommer väl någon bild på de också så småningom. De är ju så läckra!
Något Valnötsträd har vi däremot inte men jag har ändå en slags relation till ett Valnötsträd.
Det växer visserligen  i Skåne. Men snart ska jag dit igen och jag gläder mig redan. En klar höjpunkt!
Hoppas solen också följer med den helgen.

Du hittar det under etiketten Åhus eller här: Under valnötsträdet där finns även ett recept på vad som bjöds på när vi satt just där under valnötsträdet förra våren.

Önskar en trevlig helg även om det fortfarande är lite regnigt och kallt ute. En del växter gör sig alla fall bra med regn på bladet. Daggkåpan till exempel och det är lätt att förstå varifrån namnet kommer.



3 kommentarer:

  1. Åh vilka fina bilder på sockblomma (såg även den på Instagram)! Inte visste jag att den hade så vackra blommor... Tack!
    Och tack också för länktipset. Verkligen en härlig blogg att följa!
    Önskar dig en skön helg! / Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva! Tack också för den fina sommarbilden, den sitter på väggen på jobbet.
      Nu är det bara eget arbete kvar inte säker på att det går lika snabbt som Din insats :)
      Men vi är en bit på väg. Tack!
      Kram Annika

      Radera
  2. Tuuuusen tack för dina fina ord, så generöst av dig, det värmer :=)

    Kan verkligen hålla med om att dina prinsessor är något utöver det vanliga!

    Första gången jag såg dessa skönheter var på Zetas trädgård där de hade en hel matta som bredde ut sig under ett träd. Det tog ett tag innan jag kom underfund med vad de var men stämmer det du skriver (och det är klar det gör :=) så skall de kanske inte vara så svår att komma överrens med utan är tuffare än de ser ut!

    Blogghälsningar Iren ;=)

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.