19 februari 2019

Solsken och giraffer


Vi har ju fått se solen och ljuset kommer tillbaka igen. Det gör mig så pigg. Genast åkte två halmhattar upp på väggen   ( såklart, bloggens namn förpliktar ju sen några år nu...)  Några strån av droppax och min nyinköpta giraffväska. En användbar souvenir från Sydafrika. Jag har rensat en massa här hemma och i stugan på sista tiden. Det ger också energi. Även om vi inte ska flytta så försöker jag tänka så denna omgång ... skulle jag spara den här om vi skulle flytta till mindre. Då blir jag lite tuffare. Rensade lite grovt för två år sen, nu är jag hårdare. Tycker för mycket grejer tynger. Förut har jag tyckt att böcker varit lite "heliga" det tycker jag inte längre.  Sparar nästan bara de jag använder eller tittar i då och då. Några favoriter sparar jag  såklart. Men jag läser inte om skönlitterära böcker. Eller väldigt, väldigt sällan alla fall. De vi inte rört på många, många år behöver inte vara kvar.
Jag läser en hel del men lånar gärna böcker och lyssnar gärna på böcker. Jag behöver inte äga en massa böcker. Jag har ändrat mig.


Är barnsligt förtjust i giraffer. Har den översta giraffbilden av de som följer  som bakgrund på datorn nu.
 Man blir glad av att se den varje gång. Eller vad tycker ni? Visst är de speciella! Det var så mäktigt att komma nära de.




 Ögonfransarna....



På den sista safarin vi var på kändes det så naturligt med djuren. Vissa såg vi mer på avstånd men det kändes också bra. 
Kul att få ha upplevt både detta och Kruger. Det var olika upplevelser. 
Den här för oss sista nationalparken låg ca en timme från  St Lucia där vi bodde då 
och hette Hluhluwe Imfolozi Park. Provinsen här heter KwaZulu-Natal. 

Tror det är ett av de äldsta reservaten  i Afrika. 
Glad att jag fått uppleva även denna safariupplevelse. 
Häftigt att åka iväg klockan fyra på morgonen för att vara på plats när de öppnade klockan fem. 
Kommer mer bilder längre fram.


2 kommentarer:

  1. Wow - 40%! Jag gillar också giraffer, har trott att det är nåt symboliskt för att jag själv är lång :):)
    Snygg väska - blir extra fräsch till sommaren!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker de ser så vänliga ut. Ja den blir bra som sommarväska sol/bad/picknick tänkte jag.
    Och så är det ett bra minne från resan.
    Kram Annika

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.