15 februari 2019

Luktärter



En så vacker bo att bläddra i och läsa om luktärter. Man blir ju extra sugen när det fortfarande är lite vinter. Den första nya boken om luktärter på 101 år. Fantastiska bilder och som ett vitaminpiller att ha på min tavellist i matrummet där jag brukar ha lite skojiga böcker.
Mestadels kokböcker men även andra som piggar upp för årstiden. Det gör denna just nu. Men visst känns det varje dag att man får energi av ljuset som återvänder. Så skönt!

Om man lägger fröna i frysen håller de hur länge som helst står att läsa i boken. Och ny kunskap för mig är att man inte ska blötlägga de. Det är risk att de ruttnar. Ja vi får se hur det går med de rara ärterna. Jag brukar ju inte vara någon expert på att driva upp de.
Men kanske blir bättre om jag övar.

De här spännande sorterna finns  i min frys alla fall. Gunnels blandning är förstås tillägnad Gunnel Carlsson som gillar lite purpur/ lila färgat. Hon var en utmärkt reseledare på trädgårdsresan jag och min kompis Maria gjorde till England för två år sen.




Frills går väl att översätta med volanger. 
Denna påse fick jag när jag beställde boken från Cecilia Wingård.


Du kan läsa mer om hennes luktärtsparadis i Skåne här: ceciliawingard.se  

Jag var där i somras en kortis. Du kan se mina bilder här: Luktärtsfestival 2018  Hennes fönster med glashyllorna är to die for. Ja hela stället är ju så vackert ordnat med blommor efter färg. Väl värt ett besök! Förra sommaren var såklart den tuffaste i mannaminne för en luktärtsodlare. De är ju lite törstiga. Men det fina i kråksången är att det bara blir fler blommor ju mer man plockar. Det kan jag alla fall sen gammalt. :)



2 kommentarer:

  1. Men å - tack för tips om fin bok! Jag älskar såna där böcker! Njuter av att bläddra i dem och samtidigt lär man sig nya saker! Jag klickade på länken till Cecilia Wingård också. Där fanns inspiration att hämta! Visst har man mycket inspiration så här års inför nästa odlarsäsong!

    Kram // AH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja boken är så fin och lärorik. Tror de pratat om den på TV 4s fröpanel också ska googla efter det klippet. Jag har fönstret fullt av ärtskott tack vare påminnelse att det var dags när jag kikade på din blogg.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.