16 november 2018

Kina - Yu Garden och Shanghai Tower


 Den andra dagen startade vi med promenad till Yu Garden som är en av Shanghais största sevärdheter och anlades redan 1559 som en privat trädgård och räknas som den vackraste och mest kända trädgården i området. Trädgården har både förfallit och skadats av japanska trupper men reparerats och öppnade för allmänheten 1961.Nu var det ju mer höst men jag kan tänka mig att det är vackert när träden blommar. Nu var det som blommade mest i krukor krysantemum och en och annan azalea.





Ett stort gammalt Ginkgo biloba träd.
Kändes helt rätt att jag hade mina danska örhängen som är i form av Ginkgo blad på den här resan :)


Gick runt lite i området som heter French concession eller före detta franska koncessionen. Koncessionen existerade mellan 1843-1943.  Idag shopping och restauranger. Gott om västerländska restauranger. Eftersom vår yngste son är allergisk mot jordnötter och nötter så uppskattade vi det.
Hade med ett kort om hans allergi på såväl kinesiska som engelska och flera uppsättningar medicin.
Lite riskfyllt just med nötter i Asien. Nu gick det bra. Vi delade ibland upp oss eller försökte hitta mer västerländsk mat. I Shanghai var det inga problem.


Vi tog sen båt över till Pudong. Kineserna är ett väldigt fotograferande folk och det startar i tidig ålder. Jag tycker att jag fotar mycket men här låg jag i lä många gånger om.





 Vi åkte upp i det högsta tornet Shanghai Tower för att se på utsikten och solen gå ner. 
Kapsylöppnaren från ovan. Vi hade tur att det var så pass klart.
Senare under veckan var det så dimmigt att tornen övre delar inte syntes.






 Toppen på Kapsylöppnaren och floden.



Tornen fanns som Lego i shopen på Shanghai Tower. Och lite känns det som att det gått lika fort att bygga de i verkligheten som att bygga med Lego. Jag kan inte riktigt greppa hur det gått till. Ofattbart.


Tror detta var en bankbyggnad. Den var alla fall så fint belyst.


Plantering i mitten av en upphöjd gångbanerondell som löper över all trafik. Mycket trafik är det.
Fordon av alla de slag. Läskigast är nästan alla smygande elmoppar som inte hörs.
Byggnaden med kronan på toppen till vänster i bild hade vi som riktmärke för att hitta vårt hotell.
Det låg bra till. Vi kunde gå till det mesta eller lätt ta tunnelbana. Tunnelbanan hade ungefär samma system som på flygplatser vad gäller kontroll av väskor. Det tycker jag var bra. Borde vara så på fler ställen. Det var även så på tågstationerna. Mer om det. För vi åkte en del tåg också.







2 kommentarer:

  1. Det är roligt och intressant att följa med på din resa! Fantastiska bilder och informativ och även några personliga rader. Det gillar jag! Ja, vilka byggnader, parker med mera det finns i världen. Kan tänka mig att det mesta "går som på räls" där, om än väldigt kontrollerat, vilket är på gott och på ont. Hur var det med luftföroreningarna? Kände du av det?
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Kul att Du tycker det är kul att läsa om resan. Vi kände inte av luftföroreningarna något speciellt.Lite sämre luft i Peking där vi avslutade resan. Hade med oss munskydd faktiskt. Men bara yngste sonen som använde - för att smälta in som han sa. Många som har munskydd. Men som västerlänning sticker man ut lite ändå :) Har inte upplevt det förut. Det var många som ville fotografera oss. Kändes jättekonstigt.
    Kram Annika

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.