08 november 2020

Sånt som förgyller


Juvelorkidén är full av knoppar efter knappt tio månader på mer undanskymd plats.
De gula löven på äppelträdet är snart på marken allihop. Köpte mig en lite aprikosgul höststjärna på Ica.Tycker den är fin, lyser upp och passar till allt höstigt. 


Lagar mycket soppa nu. Den senaste soppan gjorde jag på våra sista egna tomater. Kryddan, olika örter som är goda i soppa är ett litet minne från en tjejträff i Malmö förra hösten. Fin påminnelse om vänner särskilt nu när man inte träffas som tidigare. 




Ja soppa och många tända ljus är sånt som förgyller i november. Idag har vi varit en sväng i skogen och plockat mossa och mossiga grenar. Fint att ha till lite blompyssel längre fram. Blev en liten digital träff med våra killar så här på Farsdag. Bra att det går att göra så särskilt när den ene befinner sig i Tyskland.

Så har vi tvättat väggar i källaren och förberett för målning. Jag har målat lite i taket det som inte går att rolla. Så nu ska jag vila armarna lite och se ett avsnitt av Björnstad.  Lyssnade på Fredrik Backmans bok för några år sen och tyckte den var bra. Rekommenderar även serien.




 

8 kommentarer:

  1. Bra jag får lära mig att Juvelorkidén skall stå undanskymt. Var har du den då? Min mår inte bra och den har stått på fönsterbrädan i ett år. En knopp ser jag men din ser ju helt fantastisk ut. Ja, soppa är verkligen härlig mat så här års. Vi gjorde gulaschsoppa i helgen som var. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara haft den lite bortglömd på fönsterbrädan mot norr i ett gästrum. Även om jag vattnat den lite då och då förstås. Mest för att den inte ser så kul ut efter avslutad blomning innan den sätter knopp igen. Men har haft denna i många år. Hade en innan också under många år men rätt som det är tar de slut.
      Gulasch är gott minner om skidresor och stughelger.
      Kram Annika

      Radera
  2. Ja, verkligen tid för soppor och det finns ju så mycket av välja på!
    Den där aprikosa höststjärnan är så fin i färgen. Annars är det inte någon favorit hos mig. kanske för att de är så känsliga för kyla o drag. men brukar ändå köpa någon vit som lyser upp i mörkret.
    Juvelorkidé - det namnet har jag inte hört! Så fint att den åter står i blom.
    Må gott!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar också köpa några vita och sätta i stor kruka ibland. Men lite kinkiga både med vattning, drag osv. Men den här var så fin och en färgklick.
      Juvelorkidéen har jag haft i flera år. Slår ut till advent och blommar till januari. Vackra blad också.

      Kram och fortsatt trevlig helg!
      Annika

      Radera
  3. Ja hösten är verkligen passande för en god mustig soppa. . . så idag blir det skärgårdssoppa hos mig med lax o räkor! Vilken spännande krydda. . . den har jag inte sett förut! Måste testas!
    Har också tagit in lite från skogen och har börja dekorera. . .det är ju så kul nu när vi går mot advent o jag började tidigt i år!
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hittade kryddan i Malmö förra året. Fler roliga från samma märke Pågakrydda och Fiskkrydda köpte jag. Skärgårdssoppa lät gott. Har blev det pasta med fetaost och tomater "Uunifetapasta" blir ny favorit. Hde även i några räkor. Enkelt och gott.
      Fortsatt trevlig helg!
      Annika

      Radera
  4. Försöker ha soppa en dag i veckan. Återkommer ofta till några favoriter som morotssoppa med ingefära, potatis och purjolökssoppa. Ja det finns många att välja på. Fin julstjärna. Var i Valencia för många år sedan när dottern med familj bodde där. En dag såg vi en stor, stor buske vid ett skjul - det var en röd blommande julstjärna. "Gubbarna" som satt i skjulet tittade ut och undrade vad vi höll på med när vi förundrades och tog kort på julstjärnebusken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Soppor är toppen! Ja det är kul när man får se de som stora buskar och träd. Har sett i Spanien och på Madeira. Jag fotade också såklart :)
      Ha det gott!

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.