22 november 2020

Pyssel i plättlaggen


Gjorde ett superlätt och snabbt litet pyssel igår. Smälte ljus i kakformar. 
Pillade bara ut stearinet ur värmeljuskopparna och placerade de i kakformar.
Värmde plättlaggen på spisen tills ljusen smält till häften. 
Fortsätter av sig själva sen och det går lika bra i en stekpanna såklart. 
Hittade pysslet på Helena Lyths fina blogg.

Visste att jag hade en massa såna kakformar både runda och lite ovala. 
Mamma brukade göra mandelmusslor i de till jul. Med grädde och hallon på. Så gott!

Men minns ett år när hon av någon anledning råkade ha salt på hallonen istället för lite socker.  
Tror hon hade hällt upp socker och salt i burkar och 
råkade ta fel när hon skulle hälla någon liten sked på hallonen. 
Minen på min bror då han tog första tuggan glömmer jag aldrig. :) :) :)

Har förut använt de och bara ställt värmeljus i men detta var ju finare.
Har du inga kakformar är de nästan gratis på loppis.
Själva pysslet tog mindre än 10 min.
Det gillar jag. 

Bara att ställa ut de att svalna sen och 
se till att vika upp veken innan du börjar smälta ljusen.



Jag hade värmeljus som brinner 8 timmar till de här ovala kakformarna.



 

2 kommentarer:

  1. Vilken fin idé, jag snor den rakt av av dig! Var hittar du värmeljus som brinner 8 timmar? Det låter mycket bättre än de med kortare som man får byta efter varje kväll. Jag har också lika formar från min mamma och mormor. Mormor bakade mandelmusslor och vi åt dem med hjortronsylt. Tycker det är lite knepiga att baka, lossnar inte alltid ur formarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst var det ett kul och snabbt pyssel. Jag knyckte ju idén från Helena Lyths fina blogg. Minns också att det var svårt att få ur de ur formarna när mamma bakade. Men bra att de kommer till användning igen. Värmeljus med 8 tim brinntid har jag köpt på Dollarstore. Vi använder mycket ljus på mitt jobb på Hem till Gården och då är dessa perfekta. Man slipper byta så ofta. Så nu åker jag enkom till Dollarstore för värmeljus faktiskt. 50 pack för 30 kr. Brukar gå fint att tända de igen om de inte brunnit alltför långt. De har även bra prisvärda extra långa stearinljus. Värmeljusen är nog inte 100 % stearin men innehåller alla fall inte palmolja.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.