17 november 2020

Roar mig med fakiren

Även om det mest handlar om lövkrattning just nu i trädgården så är jag tacksam för att vi har den.
Idag knipsade jag av de kanske sista blommande rosorna på Leonardo da Vinci buskarna för i år.


Är så mörkt tidigt så blir inte så bra att fota. Såg en bild där Victoria Skoglund använde en blomsterfakir. Blev sugen på att härma. Plockade fram min fakir ur låsan och knipsade några ludna Magnoliakvistar som fick samsas med rosorna. Så roar jag mig. Glad att jag gillar att pyssla.
Fakiren är den lilla plattan i botten av vasen med spikliknande spetsar. 

Har köpt andra varianter på loppis i glas med hål i som kan användas på liknande sätt.
Smart om man vill använda bara några få stjälkar kanske i ett kärl som är lite lägre.
Då står de stadigt med hjälp av fakiren.

Kottarna som ligger på bordet är ett reseminne från Madeira. Har en hel ljuskopp med liknande fynd som jag plockat på marken på den trädgårdsresan. Fint att ha särskilt nu.




 

2 kommentarer:

  1. Så fint det blev lite inspirerat från japan. Tog ett tag innan jag förstod vad en fakir var - fast jag har en själv. Nu har jag också fått et namn på den saken.Tack för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lite japanskt med magnoliorna kanske. Fakir stämmer ju bra med tanke på spikarna.
      Ha en fortsatt fin helg!
      Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.