03 september 2019

Vandring


För ett tag sen hade vi en långhelg i Sälen med vandring tillsammans med bästa vänner.
Åh vad det var härligt! Vi gick olika leder på ca 1,5 mil per dag i terräng med ryggsäck med lunchmatsäck och fika i. Tyckte verkligen om att vandra på det här sättet och det gav sådan mersmak.

På kvällarna lagade vi god mat och spelade spel. Våra vänner försökte lära oss Canasta vilket inte var helt lätt. Det kräver nog mer övning. Men kul hade vi.



Bilden ovan är från Stensjön. En massa små stentorn gav en ovanlig syn. Gissar att de flesta tornen är staplade när det är mindre vatten i sjön. Vi såg fjällripor också. Så väl de smälte in i naturen. 
Några hjortron hittade vi också även om det var sent. Men mycket blad såg vi så har nog funnits en hel del.

Sista dagen åkte vi i båda bilarna och ställde den ena och vandrade sen en föreslagen rutt fast omvänt mellan bilarna. Vi fick den tuffaste stigningen först istället för att få mycket nedför på slutet. Vi gick delvis i en dal och lunchen den dagen intogs på en bro där vi hörde vattnet porla.

Ljuvligt! 

På de sankaste ställena var spänger utlagda. Tur med vädret hade vi också. Lagom varmt och lite regn kom när vi var klara en dag och nästa dag på morgonen så då gick vi bara ut lite senare än tänkt. Vi hade ju ingen tid att passa. Ja underbara dagar var det! Så glad att vi blev tillfrågade om att följa med och avsluta veckan tillsammans med våra vänner som hade den fina stugan i Timmerbyn i Lindvallen under hela veckan. 

I somras läste jag boken Bliss av Maria Borelius. Hon skriver bland annat om förundran. Att det är viktigt för vårt välbefinnande. Jag är glad att jag har lätt för att känna förundran. Och den här helgen var verkligen full av förundran för vår vackra natur. Väldigt lite folk också och det känns stort det också att se vidderna och vid utsikt och känna att vi var nästan ensamma. Det var ju skolstartsvecka så många som hade annat att tänka på såklart. På ett ställe såg vi ända till Trysil i Norge som ligger några mil bort. 

Dessutom var det kul att se Sälen den här årstiden. Jag har ju bara varit där på vintern och nu var det ganska längesen vi var just i Sälen och åkte skidor. Mycket har hänt.  

4 kommentarer:

  1. Åh, det låter fantastiskt med er vandring! Fjällvärlden är ju något enastående med vidderna och fjällen såklart. Ja, det är verkligen mäktigt! Ett år var vi i Sälen ett annat år vid Åreskutan. Då var våra barn ganska små, så någon vandring direkt blev det inte. Men minns hur vackert det var och hur kul ungarna tyckte det var att paddla kanot på Åresjön. Vi gick iland på någon ö och blev attackerade av bålgetingar och fick fly ut i vattnet!!!! Ja, förundran... det tror jag vi är bra på båda två! Naturälskare som vi är! Jag har läst båda hennes böcker och nog tror jag att vi kan påverka vårt mående en hel del.
    Så roligt att läsa om er fina upplevelse!
    Må gott!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Hu för bålgetingar! Men lät fint med kanottur. Vi åkte tåg till Åre med en annan familj när barnen var små. En upplevelse bara det. Av den skidåkningen minns jag mest att det var lite knepigt att åka med barn i liften och sen ha de i sele framför. Vi var där en gång på sommaren också. Vår äldste son kastade sig ner mot en liten bäck för att dricka vattnet eftersom han hört att det var så rent. Det tyckte han var så häftigt. Ett kul minne. Ja jag tyckte böckerna var intressanta! Roligt att läsa om er resa till Prag i dina inlägg.

    Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Vad härligt det låter med fjällvandring. Det är något jag aldrig gjort, men det låter ju lite lagom med turer på dryga milen. Har en svägerska som vandrar både vår och höst, vem vet om jag kanske följer med någon gång...

    En stor KRAM och trevlig helg!
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var jättehärligt! Och detta var ju fjällvandring lightversionen med mycket stugmys :) fast man kände ju ändå att man gjort något och varit ute mycket. Gav oss introduktion och mersmak på det hela. Min väninna är ju mer rutinerad bergsget med både Kebnekaise och andra toppar i bagaget.
      Kram och trevlig helg
      Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.