06 september 2019

Det börjar bli höst


Ja nu känns det att det är en annan luft på morgnarna. Men jag gillar ju hösten även om det alltid är lite vemodigt att sommaren är slut. Plockade några rönnbärskvistar och fläderbär förra helgen när vi var i stugan och ställde på öppna spisen. Hade en mysig lördag med bästa vänner och deras son.  
Våra pojkar var också med. 

Har bakat en och annan äppelpaj på jobbet. Favorit just nu är havresmulpaj. Lätt att göra till många.
Och äpplen finns att plocka. Funkar ju lika bra med blåbär eller vad som. Brukar dela äpplen i småbitar och skaka de i en påse med kanel och socker. Sen ett täcke med smuldeg ovanpå. Brukar ta lika många deciliter havregryn och även vetemjöl som jag tar hekto smör. Men först blandar jag mjukt smör med socker och då brukar det räcka med hälften i deciliter.

För en pajform för ca 8 personer tar jag:

200 gram mjukt smör
1 dl socker
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl

Lite socker och kanel att skaka äppelbitarna i.

Grädda i ugn ca 20-30 min 200 grader så det blir färg uppepå och äpplena mjuknar.
Ibland kör jag på bara övervärme på slutet.
Gott med vaniljsås eller vaniljglass till eller turkisk yoghurt med vaniljsocker.

Önskar Dig en trevlig helg!


6 kommentarer:

  1. Här möts man av värme - så vacker bild Annika! Jo höst är det! Det märks som du skriver på luften och kortare dagar. Men soliga och behagliga temperaturer är inte förbi hoppas jag! Skönt var det både söndag och idag måndag.
    Jag har faktiskt aldrig bakat smulpaj med äpplen. Det blir alltid äpplekaka och den blir för det mesta saftig och god. Jag skär äpplen i klyftor och skakar om dem i en påse med kanel och socker såsom du gör! Gjorde äpplekaka i söndags.
    Kram Nilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Ja nu fick vi sommarvärme tillbaka för ett slag. Så skönt! Tur med vädret även i helgen när jag var på trädgårdsdag och skördefest.
      Kram Annika

      Radera
  2. Ja, det är härligt med äppeltider. Mitt gamla äppelträd ger inget alls detta år, men goda vänner delar gärna med sig. Tycker nog att det är ganska skönt att slippa räfsa upp skottkärrsvis med fallfrukt innan det går att klippa gräset... ;)

    Ha det gott!
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja på gott och ont med äpplen. Brukar ställa en korg vid grinden. Vårt ena träd med praktfulla Katja äpplen ger bara lite i år. Men lilla familjeträdet dignar. Har provsmakat tomatmarmeladen. Jättegod bara på ett knäckebröd med ost så måste vara strålande på en ostbricka.
      Kram Annika

      Radera
  3. Vilket underbart namn du har på din blogg! Det blir man verkligen glad över!
    Här har vi också höst mornar & kvällar. . . men sommar dagtid! Tror att vi har haft
    varmaste dagarna här i Sthlms trakten! Men nu längtar man efter den klara höstluften och sommaren får gärna dra sig tillbaka!
    Ha det så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket och tack för kommentaren! Ja sommaren kom på återbesök!
      Gillar hösten också bara det varit riktig sommar först som i år.
      Må så gott!
      Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.