05 november 2015

Grönkålschips

Inte bara goda lär vara nyttiga också.


Blev tipsad av min arbetskamrat Maria hur lätt det är att göra grönkålschips. Jag har haft naturell grönkål i sallad men aldrig gjort chips. Men nu gjorde jag två laddningar när vi var i stugan sist.

Delade den sköljda och avtorkade grönkålen i lagom stora bitar. Inte det grövsta. La bladen i en plastpåse och hällde på en god olivolja ca 0,5 dl som jag haft i två pressad vitlöksklyftor och lite flingsalt i. Gojsade runt i påsen och hällde ut på en bakpappersklädd plåt. In i ugn ca 225 grader i ca 10 min. Man får kolla lite så de inte bränns men ändå blir krispiga.

Rapsolja går lika bra att använda såklart och kanske lite chiliflakes om man vill.

Första laddningen hade vi som ett rent tillbehör till maten en kväll. Andra laddningen använde jag som salladsbas och fyllde på med färgstark paprika, små tomater och gurka. Smaskens tyckte alla som blev bjudna på det. Kul med annan konsistens än salladsblad. Lite krispigare.

1 kommentar:

  1. Vad spännande. Såg senast igår kväll på "halvåtta hos mej" att de serverade grönkålschips. Har aldrig provat, men nu blev jag inspirerad! :)
    Kram Annica

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.