10 augusti 2015

Ellen Keys Strand

Den här sommaren och semestern blev lite annorlunda. Vi åkte inte bara från A till B utan tog oss lite tid för små avstickare och utflykter. Det har vi väl såklart gjort förut också men i år gick vi verkligen in för det. Det som dock var mest annorlunda var väl att våra killar mestadels var hemma och jobbade. Lite ovant förstås. Lite en ny tid i livet. Som det ska vara.



Semestern började med en tur till Skåne. Ett stopp på vägen till blev Ellen Keys hem Strand som ligger mitt emellan Vadstena och Gränna.Ellen Key en spännande person som jag nog vill veta mer om. Känns som hon var väldigt modern för sin tid. Alla gillade säkert inte hennes åsikter hon var nog lite före sin tid. Berest och influerad bland annat av Italien.  Hon levde en del år utomlands.
Hon föddes 1849 och dog på Strand 1926.

Vi var inte på någon guidad visning denna gång men det kanske blir vid ett annat tillfälle.
Det var bara kul att gå runt och titta utomhus på det vackra huset med den storslagna utsikten över Vättern och trädgården.

Hon var inte bara författare utan även pedagog och opinionsbildare läser jag.

En sann visionär tänker jag.

Hennes mest kända bok är Barnets århundrade skrevs 1900 och den översattes till 13 språk.
Boken finansierade hennes bygge av huset Strand och 1911 hölls en stor inflyttningsfest för de arbetare som färdigställt det.

Att hon var före sin tid tycker jag märks på inredningen också. Ljust och luftigt. Jag lånade en bok för längesen skriven av Ingela Bendt Ett hem för själen. Boken handlar om huset Strand och Ellen Key och innehåller många fina bilder. Så jag tyckte jag fått en del av insidan via boken.
Du kan läsa mer om Ellen Key på hemsidan  här: www.ellenkey.se

Huset drivs idag av en stiftelse helt enligt Ellen Keys plan och vackra tankar om hur det skulle leva vidare.





Vackra rosor och Fingerborgsblommor. Har lärt mig att de på engelska  kallas fox gloves - räv handskar. Tror det varit en riktig rosornas sommar i år alla fall.



                                                     Avslutar med ett bra och tänkvärt citat.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.