28 november 2016

Mjuka kransar

Känns bra att visa bilder på något mjukt och snällt idag. Videkissar och ull är mjukt och snällt.


Kransen är en symbol också. Kransen har ingen början inget slut. I vissa kulturer symboliserar kransen solen och solens gång på himlavalvet.

Utlovade fler bilder på mina ullkransar som jag gjorde förra helgen.
Här kommer några från "min lilla tillfälliga fabrik" i garaget.


Jag dekorerade de inte så mycket. Tycker ullen är fin i sig. Inte minst lockarna.
Så gillar jag mest naturligt pynt. Även om några konstgjorda röda äpplen och små fåglar fick lysa upp lite i röda toner. Pyntet går ju att byta ut efter säsong eller bara ha kransen som den som är.
Fint det med.


Fick lite bra ulltips från www.tantvera.se som jag hittade via fina bilder på ullkransar på bloggen Tantverksvrån. Sen behövde jag ju så mycket material så då beställde jag från Åddebo ull www.addeboull.com som var hjälpsamma och snabba. Halmstommarna köpte jag från Slöjd-detaljer. www.slojd-detaljer.se ska man bara ha några enstaka finns de ju överallt i blomsteraffärer, hobbyaffärer etc.












Det tog visserligen ett antal timmar att göra 30 kransar. Men ett skönt material att arbeta med.
Ett förlåtande material, svårt att misslyckas. Jag använde kardflor och lockar.
Ull är ett nytt material för mig, men det gav mersmak. Jobbade på och lyssnade på ljudböcker:
Slutet på påbörjade, Drick värmen ur min hand av Bengt Ohlsson, Glöm mig av Alex Schulman
och började på Pingvinlektionerna av Tom Mitchell.

Ett gäng leveransklara kassar försedda med reflex.

 
Tycker om kransen som symbol. 
En symbol för sol, ära och berömmelse.
 


En symbol för glädje och sorg.
Mina tankar far runt i huvudet idag.
Mina tankar är hos en kär vän och hennes flickor.
 
Kram Annika





6 kommentarer:

  1. Så härligt det ser ut kransar gillar jag i alla utföranden. Får nog ta och fundera lite över det där skulle vara sååå härligt att ha en sån hemma; det mesta i mina tankar är ju till kolonin liksom.
    Ha det gott och så fina de är,
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja de var roliga att göra också.
      Kram Annika

      Radera
  2. Så fina kransar du gjort! Snygg dekoration. Jag gör tomtar mest på mina men har börjat lägga in färgade lockar och då behövs ingen dekoration! Vilka fina presenter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja de har blivit uppskattade så det känns kul! Tack för info- hjälp!
      Annika

      Radera
  3. Så fina! Borde ord och kransar.Kram S

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.