03 juni 2016

Min bror och jag

 
I vår lokaltidning publiceras just nu haiku-dikter om sommaren.
Många är riktigt bra,
Jag fastnade för den här som kort och kärnfullt beskriver precis så som det är just nu
och jag tar mig friheten att skriva ner den här.
 
När försommaren är som vackrast
pågår livet
både glädje och sorg
 
Dikten är skriven av Gene Liljegren
 
Den beskriver så bra precis som det är just nu för min bror och mig.
Våra yngsta barn tar snart studenten.
 
Vår lilla mamma, så förändrad, kämpar på sjukhus.
Vår pappa på sitt håll har fått ett tungt besked och 
har en stor operation nära förestående.
 
Glädje och sorg.
Oro och ovisshet
Studentyra och täta sjukhusbesök.
Försommar.

 
Jag har värderat om en hel del på kort tid
tänkt massor och förändrat en del saker som går att ändra.
Pausat mitt ena arbete till exempel för att få mer tid
för det som känns viktigare.
 
Jag har möjligheten och jag tar den.
 
Jag hoppas så att våra föräldrar ska pigga på sig
att våra söner ska få en fin studentdag.
 
Hopp och förtvivlan
Glädje och sorg
 
En tröst att naturen är som vackrast just nu.
 
I försommartid.
 
En tröst att ha en bror och inte vara själv om allt.
En tröst att ha en familj som stöttar och vänner som bryr sig om.
En tröst att ha en trädgård.
Det hjälper mig och det är jag tacksam för.
 
Önskar Dig en fin försommarhelg!
 
 
 
 
 

8 kommentarer:

  1. Precis så är det. Skickar styrkekramar till dig. Vet vilken styrka det var för mig att ha mina syskon när min pappa blev sjuk och senare gick bort. Ingen kan förstå en så bra som ett syskon i såna stunder. Och i sorgliga tider lär man sig också att verkligen ta till vara på sånt som man kan glädjas åt. Det är konstigt att det går att göra det parallellt. Livet saktar ner på något sätt. Det står plötsligt klart och tydligt vad som är viktigt och vad som saknar betydelse. Kramar till dig!

    // AH

    SvaraRadera
  2. Ja men vist allt är inte lika år från år eller månad från månad. Sorg och glädje går hand i hand oftast. Håller med dig om att en trädgård eller naturen har en fantastisk förmåga att få det där att lätta när vi ägnar oss åt den.
    Jag tänker på er och önskar er en fin student och en bra sommar med mindre och mindre sjukbesök Allt har sin tid. Ta vara på den
    Ha det gott helgen så gott du kan
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Meta hoppas du får njuta på kolonin i helgen!
      Krsm Annika

      Radera
  3. Precis så är det...glädje och sorg går hand i hand! Och visst går det att prioritera om! Du gör helt rätt och så viktigt att njuta av alla stunder som det bara går. Skönt att inte vara ensam - att få dela både sorg och glädje med någon. Naturen har en enorm kraft på oss människor...
    Tack för att du delar med dig!
    Varma hälsningar, Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla! Ja det är väl uträknat det där med glädje och sorg hand i hand och att naturen är bra för oss människor.
      Kram Annika

      Radera
  4. Så kloka ord i den dikten - mitt i prick! När jag läste den på FB hade jag precis fått beskedet att en jämnårig barndomsvän plötsligt gått bort - mitt i allt de vackra. Och så fortsätter livet runt om, med alla fester och glädjeämnen så här års. Det är också tiden då jag som mest förundras av allt det vansinnigt vackra i naturen som påminner om livets skönhet, och skörhet.
    Att se sina föräldrar åldras och förändras är tungt och smärtsamt. Bra gjort av dig att prioritera så att du kan vara nära och till hands.
    Stor styrkekram!
    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varmt tack Eva! Javisst är den verkligen mitt i prick på tre rader.
      Ja jag är glad att jag har möjligheten att prioritera om lite vad gäller arbete. Behöver få loss lite tid. Det kommer att krävas en hel del av den varan framöver tror jag.
      Kram och födelsedagsgrattis till Dig idag!
      Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.